Annons:

Foto: Unsplash

Ny EU-kod ska stoppa fejkade hotellomdömen online

Hotellens och bokningsbolagens rekommendationer på nätet ska bli mer sanningsenliga. Den 1 september trädde en ny branschkod i kraft inom EU.

”Code of Conduct for Online Ratings and Reviews for Tourism Accommodation” är tänkt att garantera autentiska omdömen och rekommendationer från gäster som faktiskt bott på hotellet i fråga.

Koden har tagits fram under EU:s ledning av ett stort antal aktörer med intressen i rese- och hotellbranschen: hotellföretag, onlineagenter, branschorganisationer och konsumentföreningar.

Koden ska stödja existerande EU-lagstiftning i Digital Services Act och Digital Markets Act samt EU:s konsumentdirektiv för digitala köp.

Undertecknarna förbinder sig att följa EU: lagstiftning, vara transparenta i enlighet med Unfair Commercial Practices Directive, samarbeta för att skapa tillit inom branschen och dela information samt att uppdatera koden när förhållanden så kräver.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025