Annons:

Premium Foto: Expedia Group

Ny rapport: Historiska hotell en av 2026-års starkaste trender

Från fängelser och myntverk till bryggerier och tågstationer – den hotelltrend som klättrar allra mest just nu, är boenden med historia. Samtidigt växer en ny typ av resande fram där hotellhoppning blir ett sätt att fördjupa upplevelsen.

Det framgår av Hotel.coms globala trendrapport ”Unpack ’26: The Trends in Travel” som släpps i dag. Tolkningar av tecken i tiden – närmare bestämt analys av en global konsumentundersökning med 24 000 resenärer samt realtidsdata från miljontals dagliga sökningar och bokningar på plattformen – visar en tydlig längtan efter autenticitet, variation och berättelser. Två trender sticker särskilt ut: historiska boenden och att hotellhoppa.

– Resenärer längtar efter mer än bara en plats att sova på, där de får en historia att berätta. Historiska boenden är den perfekta kombinationen av karaktär, kultur och komfort. I år har jag bott i ett gammalt postkontor, ett fängelse och en lagerlokal, så det förflutna har definitivt en framtid inom hotellbranschen, säger Melanie Fish, VP Global Communications på Hotels.com i en kommentar till rapporten.

”Unpack ’26: The Trends in Travel” pekar på en stark tillväxt i efterfrågan på hotell som uppförts i exempelvis före detta skolor, kloster, tågstationer eller bankpalats. Det handlar om att kombinera unik arkitektur med moderna bekvämligheter – ofta på ett sätt som väcker både nostalgi och nyfikenhet.

Intresset för att boka hotell som Hotel Seiryu i japanska Kyoto (en tidigare skola) och Bodmin Jail Hotel i engelska Cornwall (ett gammalt fängelse) har ökat kraftigt. Ett svenskt exempel som lyfts i rapporten är Bank Hotel i Stockholm – en bank från 1910 som i dag är omvandlat till ett lyxhotell vilket nyligen tilldelats en nyckel i Michelinguiden.

Att byta hotell under samma resa – som Hotels.com döpt att ”hotellhoppa” – har också blivit ett medvetet val snarare än något man eventuellt nödgas göra. Rapporten visar att hela 56 procent svenska resenärer vill boka fler än ett hotell per destination. Skälen sägs vara möjligheten att utforska olika stadsdelar, uppleva både budget och lyx – och inte minst att få variation.

Fenomenet är särskilt populärt bland yngre målgrupper och kopplas till ”bleisure”-resandet, där en affärsresa (business) kombineras med fritidsresande (leisure). I rapporten listas städer som Tokyo, London och Paris som särskilt hotellhopparvänliga.

Andra trender som särskilt sticker ut i rapporten är:

  • Set-jetting – filmer och serier fortsätter att styra resevalen. 46 procent svenska resenärer säger att deras lust att göra en streaminginspirerad resa har ökat det senaste året. 76 procent ur Gen Z och 79 procent millennials planerar nu resor baserat på vad de sett på skärmen. De pekas bland annat gå till Yorkshire i England (Downton Abbey, Wuthering Heights), Toscana (Jay Kelly) och Los Angeles (Nobody Wants This). 
  • Sportupplevelser – resor fortsätter även planeras kring sportevenemang, som sumobrottning i Japan och muay thai i Thailand.
På nytt jobb