Annons:

Jens Mathiesen, vd för Scandic Hotels Group. Foto: Scandic

Scandic växer organiskt – starkt kassaflöde trots pressat resultat

Scandic Hotels rapporterar en organisk tillväxt på 2 procent under det andra kvartalet 2025. Nettoomsättningen landade på 5,8 miljarder kronor, något lägre än i fjol, men med ett förbättrat kassaflöde och flera nya hotellprojekt i portföljen.

Det justerade EBITDA-resultatet minskade till 723 MSEK (841), främst på grund av negativa kalender- och valutaeffekter. Rörelseresultatet sjönk till 816 MSEK (927), medan det fria kassaflödet ökade till 709 MSEK (463) – en effekt av ökad förhandsbetalning från fritidsresenärer och lägre återbetalningar av rörliga hyresskulder.

– Vi levererar ett stabilt kvartal med starkt kassaflöde och god organisk tillväxt. Bokningsläget inför tredje kvartalet är dessutom starkare än i fjol, säger Jens Mathiesen, vd för Scandic Hotels Group.

Scandic har tecknat avtal om flera nya hotell i kvartalet, däribland ett cityhotell med 236 rum i Uppsala och ett fjällhotell i Sälen. I Tromsö öppnade kedjan sitt sjätte signaturhotell, The Dock 69°39 by Scandic, med 305 rum.

Efter kvartalets slut annonserade bolaget också ett avtal om ett nytt hotell i Hamburg med 430 rum, planerat till 2030.

Samtidigt har Scandic offentliggjort avsikten att förvärva Dalata Hotel Groups hotellverksamhet i samband med Pandox och Eiendomsspars publika bud. Förvärvet omfattar 56 hotell med cirka 12 000 rum i Irland och Storbritannien.

– Det skulle ge oss en unik plattform för tillväxt i Storbritannien och Irland. Dalata har en stark marknadsposition i mellanprissegmentet, precis som vi, säger Jens Mathiesen.

Stabil utveckling i Norden

Marknadsutvecklingen har varierat något inom Norden. Scandic Norge rapporterar god organisk tillväxt tack vare en fortsatt stark marknad. I Sverige är efterfrågan stabil, medan Finland visar tecken på återhämtning efter en avvaktande period.

Beläggningsgraden ökade till 65,9 procent (64,0), och RevPAR steg till 879 SEK (871).

Framtidsutsikter

Inför hösten är bolaget optimistiskt.

– Vi ser ett högt bokningstryck för resten av sommaren och goda förutsättningar inför den viktiga mötessäsongen i september, säger Mathiesen.

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025