Annons:

”Siffror är tråkiga – de behöver en story”

En av talarna på hotellseminariet Hotel Market Seminars är flygräven Björn Arvidsson från Razormind.
– Jag kommer att prata om att "the story is everything".

Björn Arvidsson beskriver sig själv som ”i princip född under ena landningsbanan på Arlanda.”

­– Jag kommer från bolag som Linjeflyg, SAS och Transwede, där jag jobbat med både linjeutveckling och revenue management. Sedan 20 år är jag konsult, framför allt inom rese- och turistnäringen, säger Björn Arvidsson.

De senaste sju åren har han drivit sitt eget konsultbolag Razormind, som tar fram fakta och gör analyser åt uppdragsgivare främst inom rese- och turistnäringen.

På Hotel Market Seminars ska du prata inför kanske 300 hotellspecialister, nördar inom prissättning och distribution av hotell, hur känns det?
– Det är mitt på, det här är en publik som jobbar med att ta fram och jämföra statistik. Jag har själv jobbat som revenue manager så jag vet precis vad hotellbranschen håller på med just nu.

Vad ska du prata om?
– Att ”the story is everything”. Det spelar nästan ingen roll vad du har för fakta om du inte kan klä dem med en bra story, då blir siffrorna helt värdelösa. Det här är en hotellpublik där många är väldigt fokuserade på just siffror. Kan man inte berätta vad en siffra står för och sätta den i relation till något, då blir det värdelöst.

Björn Arvidsson jobbar just nu med en anläggning som kanske kan börja byggas under 2016.

– Den kommer behöva både investeringar och en hel del arbete, men för att det ska lyckas behövs det en bra story, och det är den storyn jag ska försöka berätta. Ska du sälja en destination måste du ha en bra story och den måste vara sammanfattad i några meningar. Jag ska berätta varför just den här destinationen och anläggningen är intressant för den här publiken och förhoppningsvis får jag med mig ett antal personer som vill följa upp detta under 2016.

Hotel Market Seminars är ett heldagsevenemang på Courtyard by Marriott i Stockholm den 12 januari. Det arrangeras för tredje året i rad och i år kommer fokus att ligga på hotellens sjunkande nettointäkter.

Kommentarer är stängda.