Bakgrunden till konceptet är tydlig. En färsk Novus-undersökning visar att många bilresenärer är missnöjda med det befintliga matutbudet längs vägarna. 38 procent uppger att de känner sig frustrerade över alternativen, och hälften tycker det är svårt att hitta något som passar hela familjen. Samtidigt är italiensk mat ett av de mest efterfrågade alternativen – men utbudet är i stort sett obefintligt.
– Vi kombinerar snabbhet och bekvämlighet med riktigt bra mat. Viaggio blir ett välkommet avbrott i en annars ganska enformig vägkrogsflora, säger Fredrik Blomberg, SVP Food & Beverage på Strawberry.
Viaggio kommer att servera klassiska italienska rätter som pizza, pasta, focaccia, sallader och streetfood – tillsammans med en dessertmeny där gelato, cannoli och tiramisu står i centrum. Fokus ligger på både kvalitet och effektivitet, och alla restauranger kommer att ha drive-through.
Målet är minst 20 Viaggio-restauranger i anslutning till Stopover-hotell inom tio år. Förutom maten erbjuds snabbladdning för elbilar, lekrum för barn och till och med en rastgård med vendingmaskin för hundar – ett tydligt tecken på att man vill lyfta hela reseupplevelsen.
– Strawberry har Nordens största portfölj inom F&B-verksamhet, och det ligger i vårt DNA att ha örat mot marken och utmana det befintliga utbudet – både inom hotell och restaurang. Viaggio möter en tydlig efterfrågan på italienska smaker längs vägarna, precis som Stopover blir något helt unikt på hotellmarknaden, säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry.