– Regeringen säger att besöksnäringen är ett satsningsområde, men vad har de egentligen gjort? Infört turistskatt och minskat marknadsföringen av Norge. Det är inte mycket att skryta med, säger hotellägaren Petter Stordalen till Dagens Näringsliv.
Även NHO Reiseliv menar att lite har levererats av de nio punkterna i regeringsplanen. Löften om ändringar i resegarantiordningen, reglering av bokningsplattformar och satsningar på hållbarhet har uteblivit.
Hurtigrutens vd Hedda Felin påpekar dessutom att statens marknadsföringsbudget reellt sett aldrig varit lägre: 205 miljoner kronor i år mot 275 miljoner för 15 år sedan – samtidigt som kostnaderna ökat kraftigt.
– Vi i Strawberry satsar själva över 300 miljoner per år. Att staten lägger mindre pengar än någonsin på att marknadsföra Norge är orimligt, säger Stordalen.
Innovasjon Norge varnar för att utan starkare internationell marknadsföring riskerar små och medelstora aktörer att halka efter.
Fakta om Hurdalsplattformen:
Hurdalsplattformen är den politiska plattform som förhandlades fram hösten 2021 mellan Arbeiderpartiet (Ap) och Senterpartiet (Sp) när de bildade regering i Norge efter stortingsvalet.
Namnet kommer av att förhandlingarna hölls på Hurdalsjøen hotell i Hurdal, norr om Oslo. Plattformen fungerar som en regeringsförklaring, alltså ett dokument där partierna slår fast sina politiska mål och prioriteringar för mandatperioden.
Den innehåller löften och riktlinjer inom en lång rad områden – allt från klimat, energi och industri till vård, utbildning och besöksnäring.