Grattis till nytt uppdrag. Berätta.
Tack, det känns fantastiskt roligt att äntligen vara igång! Jag har funderat en längre tid på att starta egen representationstjänst och efter att ha arbetat tio år i hotellbranschen inom försäljning har jag skapat mig erfarenhet, kunskap och brett kontaktnät i Sverige och internationellt. Tiden kändes nu mogen. Under åren har jag fått många frågor av premiumhotell som vill etablera sig på den nordiska marknaden, vilket inte är förvånande med tanke på att Norden idag är Europas tredje största resemarknad. Nordbor har dessutom högre inkomstnivåer jämfört med flertalet andra europeiska länder och spenderar mer pengar än den genomsnittliga europeiska resenären. Även nordiska företag väljer i stor utsträckning att lägga sina konferenser, events och andra typer av evenemang utomlands. Dessa nyckelfaktorer skapar goda förutsättningar för internationella premiumhotell att öka sin marknadsandel i regionen, vilket JB Selection som deras representant på nordiska marknaden kan hjälpa dem med.
Vad gör du hela dagarna?
I arbetet med mina hotellkunder är jag ofta på resande fot i Sverige och internationellt med stort fokus på bland annat representation, roadshows och FAM-trips. Eftersom jag också är nyetablerad företagare arbetar jag även flitigt med att öka kännedomen om JB Selection och med att fortsätta bygga relationer inom branschen.
Börja berätta vad du gör för kunds räkning?
JB Selections representationstjänster riktar sig till privatägda och kedjeanslutna premiumhotell över hela världen och genom hotellen agerar JB Selection som deras representant på den nordiska marknaden. Vi skapar långsiktiga och affärsdrivande relationer genom noga utvalda personliga möten med reseagenturer, conciergebyråer, turoperatörer, mötes- och eventbyråer samt företag. Vi är närvarande på mässor, events, organiserar FAM-trips, förhandlar åt kund och för daglig dialog med köpare för att driva affärer med mera. Framförallt arbetar vi nära våra hotellkunder med utgångspunkt att förstå deras verksamhet, behov, långsiktiga ambitioner och vilka mål de har. Vi kan då ge råd om vilka säljinsatser som bör genomföras och implementera en serviceplan som är specifik för hotellets budget samt försäljnings- och marknadsplan.
Vad är det första du ser när du kommer in på ett hotell?
Noterar hotellets karaktär, design och om klientelet även består av ”locals”. Personligen föredrar jag boutiquehotell för att de normalt erbjuder en mer skräddarsydd stil och upplevelse kring deras geografiska läge och omgivning.
Vad är viktigast REVPar eller TrevPar?
TrevPar. Det räcker inte att enbart titta på logiintäkter och bortse från resterande verksamheter inom hotell, så som konferens, restaurang och spa. Man måste hela tiden se till att optimera hotellets alla avdelningar.
Besöksnäringens största utmaning?
Att hitta kunnig och serviceinriktad personal, samt att lyckas behålla de som är duktiga.
***************
Namn: Johan Bengtsson
Titel: Founder & Managing Director
Familj: Fästmö Sarah.
Ålder: 33 år
Bor: Stockholm
Senaste resa: Köpenhamn
Favorithotell I världen: Palais Namaskar Marrakech
Flygbolag som jag åker helst med: Emirates
Favoritdestination bortom min egen: New York
Min drömresa: Bora Bora
Detta vet vi inte om dig: Har tidigare bott i Schweiz, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien