Annons:

Premium

Etraveli räknar med att bli störst i världen – ”Sverige är fortsatt viktigt för oss”

Med omkring en miljon förmedlade flygresor i veckan siktar svenska Etraveli Group på en fortsatt kraftig tillväxt under kommande år, inte minst i samarbetet med Booking.com. – Jag skulle bli ytterst förvånad om inte Booking.com med Etravelis underliggande plattform inom de närmaste åren globalt blir den största aktören i att förmedla flyg, säger vd Mathias Hedlund till Travel News. Text: Peter Mathsson

”Vi är idag 2,5 gånger större än före pandemin”

Svenska Etraveli Group, med huvudkontor i Stockholm, fortsätter att flyga förbi konkurrenterna, inte minst med Booking.com som motor.

Under 2023 uppnådde företaget ett ordervärde på 133 miljarder kronor, en ökning från 81,5 miljarder under 2022. Nettoförsäljningen under 2023 var drygt sju miljarder kronor med ett Ebitda-resultat på 1,54 miljarder, alltså rörelseresultatet före räntor och skatter. Det placerar naturligtvis bolaget i topp i svenska resebranschen.

– Vi är idag 2,5 gånger större än före pandemin, berättar vd Mathias Hedlund. Det har två
orsaker. Det ena är att när andra gick hem under pandemin och sparkade stora delar av sin personal eller jobbade deltid hemifrån så investerade vi i teknisk utveckling. Det innebar att vi fick ett försprång gentemot konkurrenterna efter pandemin.

– Den andra orsaken är att vi skalade upp samarbetet med Booking.com. De började sälja flygbiljetter för fem år sedan men deras försäljning har tagit fart de senaste åren och vi svarar för varenda flygbiljett de säljer. Att de är en av de största aktörerna i branschen har givetvis bidragit till vår tillväxt.

Det var ganska precis ett år sedan EU-kommissionen efter tre års konkurrensutredning gjorde tummen ner för Booking Holdings förvärv av Etraveli Group. Men, konstaterar Mathias Hedlund, det är som det är och därefter har fokus varit att göra det bästa av situationen.

Booking.com på ITB Berlin.

Hälften av försäljningen via Booking.com

Och den situationen är långt ifrån negativ, tvärtom. Idag står Booking.com för ungefär hälften
av försäljningen och gruppens egna varumärken – bland annat Gotogate, Mytrip och Flightnetwork – svarar för den andra hälften.

– Vi har av naturliga skäl inte haft samma tillväxt i våra egna varumärken jämfört med
Booking.com som gått från noll till stort. Men våra egna varumärken är i alla fall större 2024
än 2019. Även de har alltså tagit marknadsandelar.

Etraveli Group beskriver inte sig själv som en Online Travel Agency (OTA) utan istället som en teknikplattform som möjliggör försäljning av flygresor och det som hör därtill för vem som helst som har trafik och vill sälja flygresor. Inriktningen är alltså i första hand på B2B med att förse och stödja andra företag inom resebranschen med den underliggande tekniken för information och bokning.

För Booking.com hanterar Etraveli Group i princip allt utom webbgränssnittet och tillhandahåller därmed partnerrelationer, information, bokning, produktutveckling och även kundtjänst som anpassas efter bokningsjättens krav och önskemål. För andra kunder behöver inte ens Etraveli Group hantera själva flygbokningen utan kan erbjuda specifika tjänster, exempelvis stöd inom fintech i form av riskhantering mot bedrägerier.

– Vi ser framför oss att vi kommer hjälpa flera stora globala varumärken med deras flyg och den här månaden lanserar vi de första tjänsterna inom flyg för en av de större globala hotellkedjorna. Men kanske mer spännande är att vi nu erbjuder produkter inom resor där vi inte ens säljer flygbiljetten. Det kan vara delar i processen som vi tidigare utnyttjade som en konkurrensfördel men nu erbjuder våra konkurrenter eller flygbolag.

Johan Elvin från Etraveli Group på Grand Travel Award 2020.

En miljon resor i veckan

Framgången förklaras till stor del av volymen, en enorm volym. Mathias Hedlund tar en snabb titt i datorn och konstaterar att volymen dagen innan uppgick till 88 000 order, med drygt 1,5 passagerare per order. Det blir ungefär en miljon resor i veckan.

– Det är klart att det hade varit trevligt om kunderna gick direkt till Gotogate. Men det gör de
inte. De går in på metasidor som Flygresor.se och Momondo i Sverige och väljer den OTA som är 100 kronor billigare. Och för att vara 100 kronor billigare måste vi vara 100 kronor bättre i allt underliggande som vi gör.

Det är med en viss tillfredsställelse som Mathias Hedlund säger att Etraveli Group under de senaste åren sprungit ifrån de tidigare närmaste konkurrenterna. Det förklarar han med att medan hans bolag helt och hållet inriktat verksamheten på att bli bäst på just flyg samtidigt som andra spred sina utvecklingsresurser till att även omfatta exempelvis hotell.

– Om man sprider sina utvecklingsresurser blir man halvbra på allt. Vi har lyckats ta bort
komplexiteten i den underliggande tekniken i flygbranschen och kombinerat det med Booking.coms expertis för kundupplevelse och gränssnitt till en lösning som är bättre än allt annat på marknaden.

”Efter avtal med Ryanair kommer Etraveli Groups kunder inom kort att även kunna boka resor på Europas största flygbolag”

Mathias Hedlund säger att han skulle bli ytterst förvånad om inte Booking.com med Etravelis underliggande plattform globalt inom de närmaste åren blir den största aktören i att förmedla flyg.

– Och jag förväntar mig också att flera aktörer kommer att outsourca flyg till oss och fokusera på vad man vill vara bäst på, exempelvis försäljning av hotell eller paketresor.

Samtidigt har Etraveli Group internationaliserats med kontor i bland annat Aten, Toronto och Mumbai.

– Idag står Sverige bara för 3–4 procent av vår verksamhet. Med enbart den svenska resemarknaden hade vi självklart inte haft denna tillväxt. Marknaden i Sverige växer dessutom just nu sämre än många andra marknader. Sverige förblir dock viktigt för oss. Vi har vårt huvudkontor i Stockholm och betydande kontor även i Uppsala och Göteborg samtidigt som vi anställer mycket resurser här, inte minst inom teknikutveckling.

Expansion utanför Europa

Under de år som Etraveli Group har funnits har den årliga tillväxten i genomsnitt varit 27 procent, inklusive pandemiåren. För de kommande fem åren siktar företaget på en årlig tillväxt på 20 procent med en bibehållen vinstmarginal på 20 procent. Det ska bland annat åstadkommas genom en expansion utanför Europa som idag står för två tredjedelar av försäljningen. Därför etablerar nu Etraveli Group närvaro inte minst på de asiatiska marknaderna som skiljer sig från de europeiska i hur kunderna bokar sitt resande.

Det är lätt att nu under 2024 betrakta pandemin som en parentes i resebranschen, men samtidigt var det en mardröm som sent ska glömmas. Och Etraveli Group, liksom många, drabbades extremt hårt när flygen för en miljon av deras passagerare ställdes in med krav på återbetalning.

– Vi är en mellanhand och det var upp till flygbolagen att först betala oss men vi fick inga
pengar. Många ringde och fick otillfredsställande svar. Men om biljetten kostade 5 000 kronor
kanske vi hade en intäkt på 100 kronor och vi hade helt enkelt inga möjligheter att betala
tillbaka 4 900 kronor. Det var en extremt jobbig sits.

Korta köer till kundtjänst

De timslånga köerna till kundtjänsten är lyckligtvis borta, intygar Mathias Hedlund som förklarar att man nu kan räkna med svarstider på några få minuter.

– Jag kan stolt säga att vi har en fantastisk kundtjänst idag som betjänar kunder över hela världen dygnet runt. Vi har investerat enormt i detta. Vi har fler än tio kundcenter och har på senare tid bland annat lagt till Egypten, Mauritius, Georgien, Vietnam och Filippinerna. Vi har mer än 1 000 egna kundtjänstmedarbetare och ytterligare 1 500 som är outsourcade. Pandemin var en administrativ mardröm men nu kan kunderna känna sig trygga.

Efter avtal med Ryanair kommer Etraveli Groups kunder inom kort att även kunna boka resor på Europas största flygbolag.

– Det är inte minst bra för virtuell interlining, där vi som plattform kombinerar ihop resor som flygbolagen med sina avtal inte själva kan kombinera. Därför är det här avtalet viktigt. Det är en bra produkt främst för kunder som är väldigt priskänsliga och kunder med enbart handbagage. För oss representerar de en viktig försäljning och vi står för risken att missa sitt anslutningsflyg och hjälper kunden att komma fram om förseningar skulle ställa till det.

På nytt jobb