Annons:

Premium

Pandemin blev en perfekt game changer för Mexikos turism

Under pandemin valde Mexiko en liknande väg som Sverige. Istället för total nedsläckning välkomnade landet turister och digitala nomader under ordnade former. Det ledde till en enorm boom med nya gäster med välfyllda plånböcker. Travel News fick en exklusiv intervju med landets turistminister Miguel Torruco Marqués för att höra mer om detta. Text: Viggo Cavling

Under pandemin valde Mexiko en liknande väg som Sverige. Istället för total nedsläckning välkomnade landet turister och digitala nomader under ordnade former. Det ledde till en enorm boom med nya gäster med välfyllda plånböcker. Travel News fick en exklusiv intervju med landets turistminister Miguel Torruco Marqués för att höra mer om detta. Text: Viggo Cavling

Vi möts i de katakombliknande konferenslokalerna under hotell Hilton i Stockholm. Miguel Torruco Marqués flankeras av sin Sverigeambassadör och ett antal tjänstemän som arbetar med turism och marknadsföring. 

– Det stämmer att vi fick en ny profil i samband med pandemin, säger Miguel Torruco Marqués när vi sitter på varsin sida om det stora mötesbordet.

– Vi följde presidentens ord om begränsade restriktioner. Det gick att flyga till oss under hela pandemin. 

Öppenheten ledde till att många amerikaner, speciellt i stora städer som New York och Los Angeles, valde att tillfälligt flytta till Mexico City. När väl nordamerikanerna var på plats kom även de välbeställda sydamerikanerna farande. En av anledningarna till att de trivdes i en av världens största städer med över 22 miljoner var maten på de otaliga restaurangerna. 

– Mexikansk gastronomi är världsberömd och den enda sortens mat som är ett världsarv enligt Unesco, förklarar Miguel Torruco Marqués stolt.

Huvudstaden är även känd för den bästa utländska maten i hela Latinamerika enligt DN:s korrespondent i regionen, Henrik Brandao Jönsson, det gäller allt från italiensk mat till japansk, rysk, koreansk, fransk och förstås italiensk mat. 

Förutom digitala nomader kom även en ny kundgrupp, ultrarika och kända influencers. Följer man Bianca Ingrosso på Instagram vet man att hon är i Tulum nästan lika ofta som hon är på Mallorca. Enligt Expressen hyrde hon senast en villa i en vecka för minst 100 000 kronor. Och spenderade totalt en halv miljon på att ta dit några kompisar.

Turistminister Miguel Torruco Marqués rabblar gärna siffor. 

Enligt honom kom 45,4 miljoner turister till Mexiko förra året. De spenderade runt 33,4 biljoner US-dollar. De flesta kommer förstås från grannlandet USA (33,1 miljoner, en ökning med 9 procent) och Kanada. Turismen utgör 8,7 procent av landets BNP och skapar 7 miljoner direkta och 48 miljoner indirekta jobb. 

Miguel Torruco Marqués pratar varmt om en ny järnväg som går från kust till kust och transporterar både turister och gods. Enligt turistministern är den nya järnvägen en stor konkurrent till Panamakanalen.

Många svenskar är lite rädda för Mexiko efter att ha läst och sett nyheter om våld, mord och drogkarteller. Men detta tycks överdrivet enligt turistministern och sker på platser långt från där vanliga turister vistas. 

– Skulle 31 miljoner amerikaner komma hit om det var farligt? Jag tror inte det, säger turistministern Miguel Torruco Marqués. 

– Det finns 2500 restauranger i Mexico City, vi är staden med näst flest museer i världen efter London, berättar Miguel Torruco Marqués som tidigare var turistansvarig bara för huvudstaden. 

Han ser som en av sina viktigaste uppgifter att åka runt och marknadsföra sitt land. Han förklarar att även landets ambassader har som en av sina viktigaste uppgifter att marknadsföra Mexiko. Och berättar stolt att landets flygbolag Air Mexico flyger direkt mellan Rom och Mexico City flera gånger i veckan. Till Kanada finns det dagliga linjer. 

Sedan visas en film när den senaste James Bond-filmen spelades in i landet. 

– Ser du på gatorna – det ser ut som i Rom eller Madrid. 

Den förre presidenten Obrador blev en världskändis under sina “bråk” med Donald Trump under valrörelsen 2016. Men när Trump väl kom in i Vita huset blev de två vänner. Miguel Torruco Marqués tycks inte ett dugg orolig för om Trump återvänder. 

– Vi är professionella och respekterar vem de än väljer i USA. Alla i USA vet att mexikaner arbetar hårt och gör sin plikt. Det är därför de vill ha så många från oss som arbetare där. 

Avslutningvis är Miguel Torruco Marqués nöjd med de blott 30 200 turisterna från Sverige eftersom de enligt hans beräkningar spenderade 34 miljoner US-dollar förra året. Men det kan förstås bli ännu fler…

På nytt jobb