Annons:

Premium

Rekordhöga flygpriser efter pandemin och värre blir det

Flygpriset slog rekord i april. EU:s ”Fit for 55” riskerar att öka på det ännu mer. ”Nu måste flygskatten avskaffas”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef vid Transportföretagen Flyg. Av: Leif Holmkvist.

”Vi vet att biobränsle för en timmas flygning inom Sverige kostar 350-400 kronor per passagerare”

När till och med Ryanair säger att sötebrödsdagarna är över, inga mer tiopundare till halva Västeuropa, är det allvar på riktigt. Snart blir det lika dyrt att flyga till London som att ta taxi till Arlanda.

SCB konstaterade förra veckan att priset på flygbiljetter ökat med 33 procent på ett år. Charterresor ökade samma tid med 21 procent i pris medan konsumentprisindex ökat med 10,5 procent sedan april i fjol.

– Dels har flyget lägre kapacitet än före pandemin, dels har kostnaderna för bränsle och annat ökat, och så behöver flygindustrin ta igen förlorade pandemiår nu när efterfrågan återvänt, säger Fredrik Kämpfe som är branschchef för flyg på Transportföretagen. 

Flygskatten bidrar till höga priser och har justerats upp med 14% till innevarande år: 69 kronor för en enkel resa inom EU, 288 inom 600 mil och 461 kronor för riktigt fjärran destinationer. 

Flygskatten är en ganska fyrkantigt tillyxad skatt avsedd att slå mot resandet med flyg- att göra det dyrare – och inte direkt mot utsläpp eller fossila bränslen, som den bränsleskatt EU i uppgörelsen om ”Fit for 55” öppnar för genom att föreslå…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024