Annons:

Reseindustrins största utmaning är en säker och hållbar framtid

Johan Nordqvist tar över "det nya regionala ledarskapet för Amadeus i Skandinavien. Här berättar om den tekniska kraften bakom reseindustrin, branschens vägskäl och att han kan bli bättre på att delegera.

Grattis Johan Nordqvist för ett nytt jobb som ”det nya regionala ledarskapet för Amadeus i Skandinavien utöver rollen som vice president för flygbolag i Norden och Baltikum”. Varför valde de dig? 

Jag tror att det faktum att jag har jobbat med Amadeus en längre tid på både på resebyråsidan och flygsidan ger en bra blandning av erfarenheter. Även om vi har flera affärsområden så är vi ett företag och då vi gärna vill positionera oss som ett Amadeus tror jag att exponeringen från de olika sidorna av vår verksamhet hjälpte. På ett sätt var det också en win-win för både mig och Amadeus eftersom jag letade efter en möjlighet att flytta hem efter många år utomlands och Amadeus letade efter en ny ledare för Skandinavien. Efter alla dessa år känner vi varandra relativt väl Amadeus och jag. 

Jag brukar beskriva Amadeus som en stor dator. Vad är din oneliner om din arbetare? 

Amadeus är den tekniska kraften bakom resebranschen. Vi kopplar samman branchen och ger resenärer tillgång till resor dom vill ha genom resebyråer, sökmotorer, researrangörer, flygbolag, flygplatser, hotell, bilar och järnvägar och andra reserelaterade tjänster. 

Vad gör en ”vice president för flygbolag” hela dagen? 

Vi arbetar för närvarande mycket hårt för att hjälpa våra flygkunder att navigera den aktuella situationen. Detta innebär till exempel att identifiera lösningar för att underlätta deras arbete under återhämtningsfasen och naturligtvis också därefter. 

Hur mår flyget idag enligt Amadeus? 

Resebranschen befinner sig vid ett vägskäl och vårt resande håller på att förändras avsevärt. Vi fortsätter att följa hur branschen och våra kunder utvecklas så att vi snabbt kan reagera på förändringarna och hjälpa till att vägleda den bästa vägen framåt. Även om det är svårt att förutsäga framtiden har vi identifierat sex viktiga områden för att stödja våra flygkunder speciellt i återhämtningsfasen. Vi hjälper flygbolagen att bygga upp ett lönsamt nätverk, öka intäkterna och generera efterfrågan, planera för en framtid med ökade hälso- och säkerhetsbegränsningar, utveckla kundupplevelsen för att återuppbygga reseförtroendet, engagera anställda och göra verksamheten mer flexibel. 

Och ja, vem är du? 

Jag är en svensk kille som växte upp på landsbygden men som tidigt fick ett stort intresse för att resa och snabbt insåg att det fanns mycket att se, lära och uppleva också i andra delar av världen. 

Du har varit i Amadeus sedan 2004, kan du stanna på samma plats så länge i dagens Sverige? 

Jag tror absolut det! Amadeus är ett fantastiskt företag som jag är stolt över och glad att representera nu också här i Skandinavien. 

Vad gjorde du innan Amadeus?

Jag började min karriär på STS i Göteborg och efter att ha studerat en MBA i USA fortsatte jag att arbeta för STS i Danmark. Efter det arbetade jag några år inom digital handel och detaljhandel och sedan började jag på Amadeus Asia Pacific baserad i Bangkok med regionen som arbetsfält. 

Dina bästa egenskaper som chef? 

Jag gillar att arbeta med människor och tror på teamwork. Jag är relativt jordnära och tillgänglig för både personal och kunder. 

Och vad kan du göra ännu bättre? 

Jag kan förmodligen bli ännu bättre på att delegera. Jag är ganska detaljerad och vill gärna hålla koll på saker och ting. Det tar ett tag att lära känna nya medarbetare och hitta det mest effektiva sättet att samarbeta på. Jag vet emellertid redan nu att vi är ett mycket bra team på Amadeus i Skandinavien och jag är väldigt stolt över att få att arbeta med teamet här. 

Har du en kickstartplan när koronabegränsningarna i Norden släpps? 

Sedan Covid-19 började har vi arbetat hand i hand med alla våra kunder för att stödja dom under denna svåra situation och för att hjälpa dom att förbereda sig på bästa sätt inför framtiden. En av de viktigaste pelarna för att återuppbygga resor i global skala är naturligtvis att sätta resenären i centrum som alltid även under återhämtningsfasen. Människor måste känna sig säkra när de reser för att kunna kickstarta efterfrågan, och beröringsfri teknik kommer att vara en viktig del av detta. Oavsett om man förbättrar passageraridentifiering, självbetjäningsalternativ för ombordstigning på flygplan och incheckning på hotell, genom att begränsa mänsklig kontakt, desto tidigare kommer vi att se återhämtningen som en industri. Amadeus har arbetat med teknologier som kommer att underlätta sådana beröringsfria resor, från pilots för biometri för att förbättra ombordstigning på flygplan, till självbetjäningskiosker för flygplatser som underlättar bagagedrop och lösningar som hjälper hotell att organisera städning för att följa den senaste hygien och sanitetsprotokollen. Naturligtvis ser vi teknik- och reseindustrisamarbete som centralt för att driva denna ökade efterfrågan, och vi måste alla kunna anpassa oss till en snabbt skiftande situation. Jag ser dessa globala trender lika relevanta för de nordiska länderna som för var som helst i världen. 

Resebranschens största utmaning? 

Jag tror att den största utmaningen är hur man bygger en säker och hållbar framtid. När vi nu försöker planera om resandets framtid måste vi bygga om det på ett sätt som blir bättre än tidigare. Resebranschen har alltid varit en global drivkraft för ekonomisk tillväxt och nu är det dags att förena sig och hitta nya sätt att övervinna silos så att vi kan maximera resandets bidrag till vårt ekonomiska, sociala och kulturella välbefinnande. Turistsektorn är unikt placerad för att leda svaret på klimatnödläget och säkerställa en hållbar tillväxt. Genom att arbeta tillsammans inom resebranchen kan vi skapa en mer hållbar sektor, en som stöder lokala samhällen och småföretag, undviker överturism och tar hand om vår planet.

Namn: Johan Nordqvist

Titel: VD Amadeus Scandinavien

Familj: Fru, tre barn och vår hund, en Yorkshire Terrier

Ålder: 50

Bor: För närvarande i mitt barndomshem utanför Linköping eftersom vi alla fortfarande arbetar hemifrån. Flyttar till Stockholm i augusti.

Sista resa: Det var till Indien strax innan jag flyttade till Sverige i början av mars.

Favorithotell: Mandarin Oriental, Bangkok, Thailand

Top Ferry Company: Det var länge sedan jag tog en färja så svår att svara på just nu.

Favoritresa-app: CheckMyTrip. Ärligt talat den enda reseapp jag använder regelbundet.

Flygbolag jag föredrar att resa med: Hittills har det varit Thai Airways

Favoritort: Tokyo, Japan

Min drömresa: Maldiverna, tyvärr har jag inte varit där än.

Vi vet inte detta om dig: Jag gillar trail running, en sport jag började med för ett par år sedan.

2 kommentarer

  1. Alfons: Jag minns när det hette Smart Sverige det fanns en SAS-anda i den delen av av företaget. En hierarki som var väldigt osund och gjorde folk rädda internt. När man tog in en ny medarbetare så skulle denne genast manglas till en platt människa utan åsikter och visioner. Aldrig ner i ett SAS-styrt företag!
  2. Merle: WOW just what I was searching for. Came here by searching for Royal CBD
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024