Annons:

Premium

Rosa bussarnas vd om den oväntade strategin vid inställda resor: “Det var värt det”

I Travel News Talks möter vi aktuella och intressanta människor från både resebranschen och näringslivet och djupdyker i omdiskuterade ämnen. Rosa bussarnas vd Anders Eriksson besöker studion och berättar om hur de har överlevt i resebranschen i drygt 50 år och om en spännande återbetalningsstrategi som de valde att genomföra mitt i brinnande pandemi.

Har du ännu inte hunnit se det senaste avsnittet av Travel News Talks? Här guidar vi dig i de viktigaste och mest omtalade delarna i avsnittet. 

Rosa bussarna har opererat sedan 1969, då de arrangerade sin första lite speciella paketresa: 

– Det var en privat resa egentligen, åtta killar i Sundsvall skulle åka jorden runt så vi köpte en stor buss, men med två veckor kvar hade sex av killarna hoppat av. Jag och min kompis Abbe åkte då själva och finansierade resan på att vi tog upp liftare som fick betala per dag de åkte med. 

Hur länge pågick resan? 

– Vi var ute i sju månader, vi körde rätt lugnt genom Europa ner till nordafrika, sedan tillbaka till Franska rivieran och efter det mot Asien och tillslut Indien där vi vände. 

Hur kommer det sig att Rosa bussarna har överlevt så länge i branschen? 

– Vi har 30 bussar som kör i alla världsdelar. Ungefär 65 procent av de som bokar har åkt tidigare med oss, så kallade “pinkare”. En 69-årig man från Kalix, som har åkt 26 resor med oss, ringde till mig och sa att han vill dö på en Rosa buss-resa för att Rosa bussarna har blivit hans liv. 

Rosa bussarna omsätter normalt 35 miljoner men det senaste året hamnade siffran på 285 000 kronor: 

– Vi har dels klarat året genom att få bidrag av staten och sedan har vi skurit ner ganska mycket på personalen. Jag har också köpt ganska mycket aktier inom företaget i 30 år som faktiskt har räddat oss. Det finns pengar i bolaget så resenärerna behöver inte oroa sig. 

Hur ser läget ut i år? 

– Vi har ställt in de flesta resor i sommar, men det bokar på rätt bra framåt hösten och vintern. Sedan får vi se, skulle det hända något oväntat och vi förlorar alla pengar så hade jag hellre sålt min lägenhet och bott i en av bussarna några år för att försöka betala tillbaka resenärerna. 

Hur fick resenärerna tillbaka pengarna efter inställda resor? 

– Under förra våren sa jag till personalen att de som bokar av sina resor på grund av pandemin, betalar vi tillbaka på än gång och med en procents ränta. Det var värt det, Rosa bussarna är som en enda stor familj, de flesta valde att skjuta fram sina resor istället för att avboka dem. 

Staten erbjuder stödlån för resebranschen så att de ska kunna betala tillbaka sina resenärer för inställda resor, vad tycker du om det? 

– Det är bra för kunderna och det viktigaste är kunderna, enligt mig. 

Rosa bussarna är ett ganska stort företag, men varför har ni inte velat ta nästa steg och konkurrera med till exempel TUI och Ving? 

– Vi har funderat på det, vi kommer nog att köra ut hemsidan på engelska snart och gå ut utanför Skandinavien.

Paketresebranschen, hur kommer den att utvecklas framöver? 

– Jag tror att det kommer att bli en väldigt stor satsning på Norden och Skandinavien, folk har upptäckt att det finns mycket att se här. Vi kör på som vanligt, jag tror att Rosa bussarna kommer att överleva för att vi har ett så pass unikt koncept.

Du är 78 år och det har hänt en hel del crazy saker på Rosa bussarnas resor, hur kommer det sig att du har klarat dig så bra? 

– Jag vet inte, jag ser det inte som ett jobb riktigt, jag har lekt hela livet. De flesta av oss som har kört bussarna håller med om att det inte finns något roligare jobb.

Är du kvar om tio år? 

– Jajjemen, även om 20 år hoppas jag.

Var ska du åka i sommar på semestern?

– Det blir Njurunda. Jag har en gård uppe i Sundsvall så där kommer jag att vara.