Annons:

Så blev The Yacht Week ett 100 miljoners bolag i reseindustrin

Erik Biörklund kan tyckas ha världens skönaste jobb. Han åker varje sommar runt i en segelbåt i Medelhavet tillsammans med hundratals andra unga, snygga sköna människor från hela världen.  Men inte varje vecka. Det som började som en skön semester för femton år sedan har idag blivit en turistindustri som omsätter 100 miljoner kronor.  Travel News har träffat en av de två grundarna av bolaget Day 8 bakom The Yacht Week.   - Vi satte först ett namn som lät som en VC firma, men ville byta till något enklare därav Day 8, då vi ser att communityn som uppstår börjar efter upplevelsernas 7 dagar, säger Erik Biörklund som har ett förflutet som ingenjör på MTG. Han var med i teamet som startade Viaplay 2004 med ansvar för den tekniska plattformen.

 

Naturligtvis har corona gjort att årets verksamhet i Day 8 är nära noll. Men så fort vaccinet och hjulen börjar snurra i reseindustrin räknar The Yacht Week med att vara tillbaka. Då är målet att både bredda verksamheten i form av fler destinationer, men även annat innehåll. Idag seglar man och åker skidor. Men i framtiden kanske det även blir safari.

Men vi tar det från början. 

Den första resan som Erik Biörklund och hans medgrundare William Wenkel var med och arrangerade 2006 utgick från Lund och Uppsala. De lockade 200 människor att åka ner till Kroatien och segla tillsammans en vecka. Året efter blev det 500 personer och sedan dess har det rullat på.

Först året koordinerade man flyget ner till Medelhavet, men det har man sluta med när rekryteringsbasen blev hela världen. 

– Att hålla på med listor och checka in människor i Kroatien är inte kul, minns Erik Biörklund.    

Erik Biörklund lämnade sitt jobb på MTG och satsade på sin dröm. Det har gått mer än bra. 

2010 flyttade verksamheten sin bas till London. 

Förra året var det 10 000 kunder som åkte med The Yacht Week eller Day 8 som bolaget bakom varumärket heter. Ett vanligt år kontrakterar man 1000 båtar.

Berätta om Day 8 affärsidé?

– Att skapa kurerade gruppevents i huvudsak kring segling och skidåkning. Det är inte jag som åker runt, men det vi gör är gruppresor till Medelhavet eller Karibien. Man seglar runt på en båt i sju dagar mellan olika öar. Under tiden arrangerar vi olika aktiviteter, middagar, regattor och fester. Du köper en härlig, intensiv upplevelse som skapar starka vänskapsband mellan dem man reser med och de man träffar. 

På varje båt finns en skeppare och en värdinna och åtta till tio gäster. Man kan antingen hyra en hel båt, en kabin eller bara en kojplats. Det är mellan 5 och 50 båtar som seglar tillsammans.

– Våra gäster tenderar att stanna tillsammans vid samma ö, men under dagarna har respektive båt sina egna aktiviteter. Man utforskar kulturen och badar. 

Från början var The Yacht Week ett svenskt fenomen, men i dag är det mest engelsktalande människor från bland annat USA och Australien på eventen som Erik Biörklund kallar sin produkt. 

Kundernas medelålder är 30 år.  

– Vi var skeppare från början. Före vi startade var det mest vita medelålders män som seglade med sina familjer eller med företag. Vi ville göra det mer tillgängligt för människor som våra kompisar. Det var utgångspunkten. När vi såg att det fanns ett intresse byggde vi upp en organisation och presenterade konceptet i andra länder. 

Marknadsföringen skedde genom content i sociala medier. Man dokumenterade helt enkelt vad som hände på resorna och lade ut de på de då nya plattformarna Youtube och Facebook. 

– Då betalade vi inget för räckvidd. Det måste vi göra idag. Film är hjärtat. Vi vill hitta unga duktiga filmskapare som letar efter ett genombrott. Vi använder drönare flitigt och håller på att börja med podcast, men där är vi inte först på pucken… Vi har vår egen plattform för gästerna. Det är som ett privat Instagram för alla som åker på eventet. 

Erik Biörklund och hans medgrundare William Wenkel.

Day 8 har byggt en app där man ser vad som händer under ett event. I appen ser man programmet och kan tacka ja eller nej till att gå på en middag eller en fest.

– Det ger effektiv kommunikation till alla. De som är med på eventet kan också skicka meddelande till varandra, förklarar Erik Biörklund.

Day 8 utbildar samtliga skeppare och värdar varje vår i ett separat utbildningsbolag. 

– Vi vill ha hög kompetensnivå. I början var det mest ett roligt projekt, men nu ska det vara tajt operations. Vi har några i vårt team som har militär bakgrund. Ordning och disciplin är i centrum. Alla som jobbar med oss måste gå i vår träningsakademi. Vi arbetar mycket med gruppdynamik. Det är viktigt när det är många båtar som ska ankras upp samtidigt, säger Erik Biörklund. 

Att hålla hög säkerhet med ett gäng unga människor som vill festa och umgås kan tyckas som en svår uppgift. 

– Vi hyr inte ut båtar utan en skeppare. Det ligger på skepparens ansvar att ta hand om sin besättning. Det är myndiga personer i genomsnitt 30 år ombord. De är ansvariga för sig själva, men vi är ansvariga för deras säkerhet på båten. Där är vi noga. Man måste lyssna på sin skeppare. Det är befälet ombord. Det har funkat bra. Vi har lyckats hålla en hög standard och minimera olycksfrekvensen. 

Tio procent är återvändande kunder och de har ofta med sig ett nytt gäng människor. De flesta bokar en hel båt.

– När olika båtar lägger till så hjälper man varandra, exempelvis med att hålla en tamp och då uppstår det något. Det blir som en bubbla för alla som är med på eventet. Utomstående kan inte komma in. När vi arrangerar en middag eller en fest så då lär människor känna varandra. Det finns en massa ice breaking moments som inte finns på ett hotell. Du knackar inte på grannens dörr på ett hotellrum, men här sker det organiskt hela tiden. Det uppstår riktiga vänskapsband.

Var är bolaget om fem år?

– Vi har bara en liten, liten del av marknaden. Förhoppningsvis kan vi expandera till fler delar av världen. Vi tittar också på fler produkter. Vi vill ta ut vårt DNA och sätta det på fler ställen. Vi har gjort våra skidevent i Kanada där man flyttar sig hela tiden. Safari skulle kunna vara en grej, det finns en massa safari, men inte i vårt sociala kontext. Man åker på safari själv eller med sin familj, inte som en större del i en helhet. Vi har gjort skidevent med husbilar. Det blir en unik upplevelse. Det ska finnas en stark gruppkompetent. Jag vill ha ett stabilt växande bolag.                 

Kommentarer är stängda.