Travel News åkte ut till Solna och träffade en turistentreprenör som växer så det knakar.
- Det avgörande för mig - jag förstod att vi var på rätt väg - var när vi gjorde en kundenkät. Förr sa människor att det var läget som gjorde att de bokade via oss. Nu sa människor att det var smidigt och enkelt och att de slapp träffa någon, säger Richard Öhman som tror på stor tillväxt i fem år och då en omsättning på en miljard.
”Vi växer organiskt. Det finns inga planer på att ta in riskkapital just nu”
Grundaren och delägaren Richard Öhman tar emot i Point 65 Swedens lokaler vid Klara sjö i Solna precis vid Karlbergskanalen. Det är lite rörig stämning i den före detta butikslokalen. En man pratar spanska i telefon. Någon fyller år och det bjuds på tårta. En vithårig hund går omkring. I taket hänger en vacker träkajak. På andra sidan en glasvägg finns ett lager med röda och gula kajaker inpackade i plast.
Sedan 1997 har företaget sålt kajaker. Affärsidén från början var att sälja kajaker som gick att dela.
– Jag upptäckte att en hel kajak var svår att transportera i en bil och förvara i en vanlig lägenhet, säger Richard Öhman, samtidigt som han fixar en kopp kaffe till Travel News utsända.
”Google gillar oss eftersom vi har ett bra innehåll och stor geografisk spridning”
Att tillverka delbara kajaker visade sig inte vara så svårt och man ansökte och fick…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete