Annons:

Premium Skärmdump från FlightRadar24.

Kriget stänger luftrummet – Asientrafiken pressas till dyra omvägar

Luftrummet i Mellanöstern är en vit fläck på Flightradar24:s karta. På femte dygnet tvingar kriget Asientrafiken till dyra omvägar.

När Israel angrep i Iran i fredags stängdes flygtrafiken snabbt i sex länder: Iran, Irak, Syrien, Jordanien, Libanon och Israel. Mängder av flighter från Indien, Pakistan och Sydostasien ställdes in med kort varsel, scheman gjordes om och nya rutter planerades.

Nu ser luftrummet över Saudiarabien, Egypten och Kaukasus ut som E4:an in mot Stockholm på annandag påsk. Trafiken är tät, men den rör i alla fall på sig i marschfart.

Enligt Eurocontrol berördes 1 800 flighter till och från Europa enbart första dygnet, varav 650 ställdes in helt.

För flygbolagen innebär kriget bara nackdelar: längre flygväg drar mer bränsle, höjda oljepriset driver upp jetbränslepriset, merarbete kostar övertid och missnöjda passagerare ger badwill. Till exempel alla på en Deltaflight från JFK i New York som ville till Tel Aviv, men klev av på JFK åtta timmar senare efter en lång rundtur över Atlanten.

De israeliska flygbolagen El Al, Israir och Arkia evakuerade sina flygplan redan på fredag morgon för att inte riskera att bli bortskjutna av iranska robotar. De flesta av dem står enligt Reuters på Cypern eller Paphos.

Ingen vet heller hur länge eländet ska pågå. Delta har nu ställt in all försäljning av biljetter till Tel Aviv till den 31 augusti. Andra som Qatar, Air France eller Lufthansa har ställt in juni ut tills vidare.