Annons:

Skattebetalare och borgenärer får ta smällen när BRA havererar igen

Skattebetalare och borgenärer får ta smällen när BRA havererar igen

BRA kraschade igen, för tredje gången på fyra år. Trots att styrelse och revisorer för fyra månader sedan försäkrade att allt skulle ordna sig. Skattebetalare och borgenärer får än en gång betala.  Det skriver Travel News Leif Holmkvist.

”Så sent som i juni bedömde styrelsen att ett antagande om fortsatt drift var försvarbart. Det var det inte.”

I juni lämnade Braathen Regional Airlines (BRA) sin årsredovisning för 2024. Där framgår hur lite lyftkraft koncernen då hade, med flygtermer stallvarning.

BRA-koncernen gick ur sin andra rekonstruktion på tre år våren 2024. Skuldnedskrivningar med 75 procent gav 343 miljoner kronor, alltså pengar som borgenärerna fick efterskänka.

Ackordslikviden på 114 miljoner betalades genom ett ovillkorat aktieägartillskott på 114 miljoner från ägarbolagen Braganza, 81 procent, och AMF Tjänstepension, 19 procent.

Sedan rullade koncernen problemen framför sig:

# Skatteanståndet ingick inte i ackordsuppgörelsen, utan 160 miljoner ska betalas mellan mars 2026 och september 2027.

# Företagen som leasar ut flygplan efterskänkte 100 miljoner kronor mot löfte om kompensation ”enligt individuella avtal” med hemligt innehåll. Leasingkostnaderna under 2025 uppgår till runt 300 miljoner.

# Förra våren levererades BRA:s sjunde Airbus för att flyga charter åt Ving och Apollo samt ad hoc-uppdrag, verksamhet som begärdes i konkurs för en vecka sedan.

# Omställningen till uppdragsflygning åt SAS och Austrian med bolagets 14 ATR-maskiner kostade 60 miljoner kronor när värdet av slots skrevs bort.

# Förra hösten lånade BRA 275 miljoner kronor mot pant i dotterbolagen, men ägarna tvingades ändå skjuta till 75 miljoner för att få ihop kalkylen.

# Över 100 personer anställdes under 2024 så att personalstyrkan uppgick till 600 årsarbetskrafter och lönekostnaderna steg med 150 miljoner kronor.

Resultatet av åtgärderna visade sig i årsbokslutet:

Koncernens nettoomsättning uppgick till rekordhöga 3 miljarder kronor med ett rörelseresultat efter finansnetto på 63 miljoner. Det såg ju hyfsat ut, men tittar man på moderbolaget som nu ska rekonstrueras landar förlusten på 115 miljoner.

Koncernen har samlat på sig rullande underskottsavdrag på 1,5 miljarder kronor, vilket visar hur mycket pengar ägare och borgenärer fått släppa till för att undgå haveri.

En närmare titt på dotterbolagens resultat visar att det var inrikesflyget som knäckte koncernen med samlade förluster i fjol på 750 miljoner.

Men så sent som i juni bedömde styrelsen att ett antagande om fortsatt drift var försvarbart. Det var det inte. Nu är Airbusverksamheten i konkurs och ATR-flyget under rekonstruktion. Skattebetalare och borgenärer får betala för tredje gången på fyra år.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna