Varje gång jag kör mellan Nacka och kulturbygden i Västergötland har jag undrat varför Sverige upphör mellan Laxå och Skara? Förutom några snuttar vid Hova och Götene. Alltså varför det inte finns motorväg hela vägen mellan Sveriges två största städer?
Nu vet jag varför. Trafikverket kan inte räkna.
Jag har inte åkt tåg i Sverige sedan jag jobbade för SVT i Göteborg som tvingade på oss tågbiljetter, vilket oftast ledde till att vi missade halva mötena. Men jag hör ofta om koppartjuvar i Olskroken, nedfallna kontaktledningar i Lerum eller att tåget står i skogen utanför Töreboda och väntar på nytt lok.
När nu Sveriges Radio avslöjar att vissa järnvägsprojekt framstått som upp till 20 procent mer samhällsekonomiskt lönsamma än de i verkligheten är kan man ju undra:
Hur illa hade det varit på järnvägen om Trafikverket räknat rätt?
Och hur bra hade det inte varit om pengarna till Norrbotniabanan lagts på motorväg Laxå – Skara? Ja, jag vet, nu har man äntligen börjat bygga och det tar en evighet att komma förbi Mariestad. Men bättre sent än aldrig.
Trafikverket har alltså använt en tio år gammal och felaktig räknemodell gjord av externa konsulter. Verket verkar inte ha dubbelkollat eller utvärderat modellen utan bara ångat på i tio år. Järnväg har framställts som relativt sett mer lönsamma än väg, flyg eller färjor och man befarar att politikerna litat på sina ”experter” när de utformat planer för framtida infrastruktur.
Som miljövän har jag stört mig svårt på Liberalernas floskelmaskin Romina Pourmokhtari som sänkte drivmedelspriserna, sket totalt i miljön och nu skyller misslyckandet på andra. Liksom på Miljöpartiet som inte vågar ta itu med A-traktoreländet eller stinkande mopedbilar.
Jag vet att tåg är bäst för miljön, men de går inte till Hundfjället eller Sollebrunn, så lik förbannat kör jag bil.
Men vet Trafikverket att det under de tio år de räknat galet till järnvägens fördel stått alltmer klart att framtidens vägtrafik kommer att gå på el om vi bara blir av med Pourmokhtari?
Till sist en eloge åt Fredrik Almkvist som är enhetschef på Trafikverket. Han förklarar varför det gått snett:
– För att vi saknat kompetens och förmåga, helt enkelt.
Ge karln löneförhöjning. Eller åtminstone en öl efter jobbet.