Annons:

Premium Peter Norman har presenterat sin Arlandautredning. Travel News Leif Holmkvist har analyserat.

40 miljoner möjliga resenärer – men hur de ska komma fram?

Utredaren Peter Norman har lagt fram 79 förslag för att rädda Arlanda – från tågkaos och trafikstockningar till bussfiler och trängselskatter. Men medan Wallenberg och SAS ropar på en räddningsplan, är den grundläggande frågan fortfarande olöst: hur tar vi oss smidigt och billigt till Sveriges största flygplats? Travel News Leif Holmkvist håller sig för pannan.

I dag lämnade den evige Arlandautredaren Peter Norman äntligen sin slutrapport till infrastrukturminister Andreas Carlson. Rapporten samlar en mängd förslag på hur tillgängligheten till flygplatsen ska öka och kostnaden för resenärerna helst minska. 

Tanken är att regeringen ska peta in förslagen i infrastrukturplanen för åren 2026–2037. Det är ingen enkel härva Norman försöker reda ut. Hans förslag berör ett antal kommuner, två regioner, flera myndigheter, statliga bolag och privata företag. Ett betydande kattrakande kan befaras i remissrundan.

Utredningen bygger på 40 miljoner resenärer på Arlanda år 2050, en 75-procentig ökning i huvudsak av charterresenärer. Helst ska de åka kollektivt till flyget utan att bli ruinerade.

Lösningen blir då att ta tåget, men inte med dyra A-Train som Norman helst ser att staten tar över. För att det ska bli möjligt måste hela spårområdet norr om Stockholms central liksom Arlanda central byggas om för dussintals miljarder.

Hela paketet landar kring 45 miljarder kronor, men inkluderar bland annat breddning av E4 från Häggvik samt dynamiska kollektivtrafikfiler med direktbussar från Nacka, Täby eller Norrtälje. Norman gav Swedavia en skitsläng för att bolaget på sju år inte kunnat få bussarna lite närmare avgångshallen.

De flesta av Normans förslag handlar om att inte köra bil till Arlanda, bland annat förslår han trängselavgifter ända upp till Häggvik där köerna i dag brukar börja.

Alla dessa kloka förslag lämnar han till en regering som gör allt för att vi ska köra mer bil. Andreas Carlson ska sedan försöka övertyga oljelobbyns bästa vän klimatminister Romina Pourmokhtari som struntar fullkomligt i framtiden och klimatmålen.

Få branscher gör så stora ansträngningar för att minska sin miljöpåverkan som flyget trots det tuffa utgångsläget. Det är 2 050 kilometer från Smygehamn till Treriksröset och alla partier pratar om att hela Sverige ska leva.

Samma partier sitter i fullmäktige och beslutar om resepolicies där deras anställda förbjuds ta flyget i tjänsten. Samma partier har genom åren gravt misskött järnvägen så att tågresor ofta blir ett tidsödande vågspel. Återstår då att tanka dieselbilen till Rominapris och gasa på i halkan.

Sverige ligger rätt still sedan inlandsisen smält undan, vid permafrostens rand med mil efter mil mellan lador och hus. Vi behöver flyga och det har nog regeringen fattat. Om fyra veckor försvinner den korkat konstruerade flygskatten och flyget fasas snart in i systemet med utsläppsrätter.

Vi behöver Arlanda, även om Swedavia tror att vi framför allt åker dit för att äta dyrt och shoppa ännu dyrare – och fylla på stegräknaren med aslånga ”promenader”. Och vi behöver nog de flesta av Peter Normans förslag. Fast kanske inte det helgalna – att låsa in parkeringarna med bommar och alkolås. Nykterheten kan några polisaspiranter kolla vid utfarterna.