Annons:

Premium "Konferensdelen är ett bra första steg i High Chaparrals utvecklingsresa, och för att lyckas med det behöver vi omsätta 25–30 miljoner kronor om året på konferenser," förklarar High Chaparrals vd Emil Erlandsson för Travel News.

High Chaparral storsatsar på konferens med mål att bli året runt-destination

Med hjälp av ett nytt mötescenter och ett breddat boendeerbjudande vill High Chaparral skapa en företagsupplevelse som skiljer sig från mängden – och samtidigt säkra intäkter året om.

Med konceptet ”Konferens med röj” tar High Chaparral ett viktigt steg mot att bli en destination som slutar vara säsongsbunden. Beslutet bottnar i en tydlig analys: barnfamiljer utgör fortfarande verksamhetens kärna, men de reser främst under skollov och när de vuxna har möjlighet att ta semester. För att nyttja anläggningen året runt behöver man nå fler målgrupper – däribland företag.

– Konferensdelen är ett bra första steg i High Chaparrals utvecklingsresa, och för att lyckas med det behöver vi omsätta 25–30 miljoner kronor om året på konferenser, förklarar High Chaparrals vd Emil Erlandsson för Travel News.

25 miljoner har också investerats i ett nytt konferenscenter med åtta mötesrum som står klart nu i december. Totalt satsar man 44 miljoner på konferensverksamheten; rustar upp stugbyn och kompletterar med fler boenden i direkt anslutning till möteslokalerna.

– Det innebär att vi kan bädda ner cirka 2 200 personer om dagen under sommartid, campingen inkluderat, och cirka 300 gäster året runt om man inte vill bo trångt. Vill man det – bo trångt alltså – så kan man bo upp till 500 personer över natten. Målet är att kunna ta emot och övernatta sällskap från 10–300 personer i ett standardförfarande. Vill man ha helt kundanpassade event och konferenser kan vi hantera upp till 2 000 personer samtidigt, berättar Emil.

Bakom namnet ”Konferens med röj” döljer sig en kombination av klassisk konferensservice – och westernäventyr och show. Det handlar om seriösa möten i tematiserade miljöer med både energi och dramatik.

– När arbetsdagen är slut tar energin ny fart, ridån går upp och deltagarna bjuds på middag och show av våra professionella artister. Det är en konferensupplevelse som garanterat blir ihågkommen och passar dessutom lika bra för mindre företag som för riktigt stora sällskap.

För många företag är just upplevelseinslag avgörande när möten planeras. Emil berättar att man märker hur kunder söker efter något unikt.

– Man vill ha något mer än bara en konferens på ett vanligt hotell någonstans i Sverige, säger han och är förstås idel eld och lågor över vilka fördelar det ger just High Chaparral då man redan har allt från bussöverfall, tågrån och dueller till tidsenliga cowboykläder, salooner och mingel i vilda västernmiljöer inbakat i standardpriset.

– Vi tror att framtidens konferenser måste vara billiga eller unika, och att behovet av ”vanliga” konferenser kommer att fortsätta nedåt i efterfrågan. Besökarna älskar vårt koncept och det erbjuds dessutom för rimliga pengar.

En långsiktig omställning är förstås inte utan utmaningar. Att strategiskt lyckas nå en målgrupp med något riktigt kvalitativt kostar mycket tid och pengar.

– Och tar man med tiden innan hela målgruppen tar sig till oss för att prova, så tar nya koncept och erbjudanden mellan tre–femår innan det kanske börjar bli lönsamt, säger Emil.

Det kräver också en varsam takt.

– Rent praktiskt hinner man ”bara” med max ett nytt koncept om året eftersom man samtidigt måste utvärdera pågående projekt, om de fungerar eller inte. Personalresurser och den ekonomiska risken ska man heller inte förringa.

Men målet är tydligt. Om fem år vill Emil Erlandsson att High Chaparral ska vara synonymt med något betydligt mer än en nöjespark.

– High Chaparral [ska] ha en position på den svenska mötesmarknaden där vi är kända för att erbjuda en mötesplats med seriösa möten i häftiga tematiserade miljöer, fyllt med action och äventyr. Med andra ord raka motsatsen till traditionell spa- och relaxkonferens.