Annons:

Premium Ja, vår bransch drivs av små team med stora hjärtan

Ja, vår bransch drivs av små team med stora hjärtan

De nya siffrorna från RateHawk bekräftar det många av oss redan vet – vi älskar vårt jobb och hämtar styrka ur det småskaliga.

Efter 18 år i den här branschen känner jag igen mig i RateHawks färska siffror om att 92 procent av oss trivs på jobbet. Det förvånar mig inte. Resebranschen är en värld där vi bygger relationer, skapar upplevelser och får vara en del av människors bästa minnen.

Här på Travel News är vi knappt en handfull personer i kärnteamet. För att inte tala om alla er hundratusentals läsare som delar vår passion. Den sortens småskalighet, med små arbetsgrupper som ingår i ett betydligt bredare nätverk där (nästan) alla känner alla, är vardag för många i branschen. I RateHawks studie är nästan hälften av världens reseproffs en del av mikroteam på två till fem personer, vars insatser i sin tur når tusentals.

Vi vet vilka styrkor det ger: snabbare beslut, personliga relationer, en genuin flexibilitet när världen ändras. Samtidigt är det just småskaligheten som gör att passionen ibland riskerar att utnyttjas. När kärleken till jobbet är så stark är det lätt att sträcka sig lite för långt, säga ja lite för ofta och acceptera att lön eller resurser inte alltid matchar insatsen.

Det här är inget unikt för resebranschen, men vår tolkning av ”purpose” är ofta annorlunda. Snarare än bonusmål i kvartalsrapporter drivs många av en passion att göra allt för kunden. Frågan är hur vi bevarar glöden utan att släcka den? Jag tror att svaret handlar om rimliga villkor, teknik som frigör tid till mötet med kunder och kollegor och, inte minst, samarbete mellan små och stora aktörer.

Vagabonds redaktör Per J. Andersson påpekade nyligen i en krönika att även om bokningsjättar som Booking.com – med rätta – både kritiserats och stämts för sin marknadsdominans, så har de samtidigt öppnat dörrar för små hotell och pensionat att nå gäster över hela världen.

Det är en viktig balans. Stora, internationella researrangörer som TUI kan erbjuda trygghet, volym och marknadsföringskraft som små aktörer aldrig når på egen hand. Globala plattformar kan ge minsta lilla pensionat en chans att konkurrera med enorma hotellkedjor. Och tvärtom kan små, lokalt rotade företag ge de stora något som pengarna inte kan köpa: autenticitet, värme och djup kunskap om platsen.

Vi behöver både och: Passionen och musklerna. Småskaligheten och räckvidden. Utmaningen är att använda storlekens fördelar utan att kväva det som gör vår bransch unik. Hittar vi den balansen kan både människor och företag växa – och resorna vi skapar bli ännu mer minnesvärda.

Relaterade artiklar

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025