Siffror är luriga. De kan vara fullständigt meningslösa – eller säga precis allt. Under mina första tio månader som chefredaktör för Travel News har vi vuxit med 39 procent på Linkedin och ökat trafiken till sajten med 33 procent jämfört med 2024. Det låter bra. Det är bra. Men siffrorna i sig är inte poängen.
Poängen är vad de säger om innehållet.
För tillväxt är inget självändamål. Den betyder bara något om den bygger på att människor faktiskt vill läsa, dela och engagera sig. Och just där känns det som att vi har träffat rätt. Vi har varit relevanta. Vi har varit snabba. Och ibland – förhoppningsvis – lite irriterande på rätt sätt.
Min ambition har varit tydlig från start: Travel News ska vara nyhetsdrivet. Inte “vi sammanfattar vad som redan hänt”-drivet, utan “det här behöver du veta nu”-drivet. Det har gett räckvidd, genomslag och samtal. I mötesrum, på Linkedin och i branschen.
Räcker det?
Nej.
För räckvidd betalar inte fakturor. Prenumeranter gör det.
Och här blir jag kanske lite mer personlig än vad som är bekvämt i en krönika. Jag har jobbat på många redaktioner, i olika delar av landet, med olika inriktningar. Lokalpress, fackpress, dagspress. Jag vågar säga att jag har ganska bra koll. Och med den erfarenheten i ryggen säger jag detta helt utan ironi:
Det finns ingen tidning som bevakar reseindustrin på samma sätt som Travel News.
Ingen som följer flyget, hotellen, arrangörerna, infrastrukturen, politiken, regelverken och affärerna med samma konsekvens. Ingen som både skriver om handbagageregler och analyserar varför de blir en affärsfråga. Ingen som både kan rapportera om en konkurs och förklara varför den kom som en överraskning – eller kanske inte borde ha gjort det.
Så om du tycker att det är viktigt – och kul – att det finns en tidning som faktiskt bryr sig om din bransch: var solidarisk. Teckna en prenumeration. Eller flera. Till kollegor, chefer, styrelserum.
Ju fler som prenumererar, desto mer kan vi göra.
Det är så enkelt. Och så krasst.
Och apropå vad folk faktiskt vill läsa: årets mest lästa artikel handlade – något otippat – om en ny körkortsklass för husbilar. Där någonstans älskar jag det här jobbet lite extra. För parallellt med det har ni klickat er igenom smitvägar, oväntade konkurser, flygkaos och handbagageregler i en salig, ibland lätt schizofren, blandning.
Precis som resebranschen själv.
39 procent. 33 procent.
Inte mycket – eller precis allt.
Det beror på vad vi gör härnäst.