Det blåste ovanligt varma vindar kring flyget när Travel News och SRF samlade politiker, branschfolk och opinionsbildare för att tala om framtiden. Kanske var det första gången på länge som flyget inte behövde be om ursäkt för sin existens.
De tre riksdagspolitikerna från trafikutskottet – Socialdemokraternas Kadir Kaskirga, Moderaternas Leif Gripestam och Sverigedemokraternas Thomas Morell – visade en oväntad samsyn. Alla tre sa det rakt ut: Sverige behöver flyget.
Inte som lyx. Inte som nöje. Utan som livsnödvändig infrastruktur i ett avlångt, exportberoende land i Europas utkant.
Flyget är inte bara SAS och Arlanda. Det är ambulansflyg, fraktflyg, postflyg och småföretag. Det är människors möjlighet att mötas, leva, handla och arbeta – i hela landet.
Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson var inledningstalare. Han berättade bland annat om varför han var beredd att satsa mer på flyget, men satte också tydligt ned foten när det gäller olika resepolicys. Enligt Andreas Carlsson är det knäppt att kommuner och regioner som gärna vill ha statsstöd till sin flygplats, men i sin resepolicy förbjuder anställda att flyga.
”Regeringen har beslutat om en färdmedelsneutral resepolicy och anser att kommunerna också ska ha det.”
Och det finns de som redan satsar och vill satsa mer. Norwegians bas på Arlanda har till exempel 200 kabinanställda, 60 piloter och 60 flygtekniker. Och det finns fortfarande potential att växa.
”Sverige är dubbelt så stort som både Norge och Danmark och Stockholm har flest nordiska huvudkontor. Men tillgängligheten är sämst i EU och har minskat med 33 procent sedan 2019. Sverige halkar efter”, sa Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh.
SAS å sin sida har i dag 75 procent av alla inrikesavgångar och genomför 850 avgångar i veckan till 13 svenska destinationer. Totalt står bolaget för 40 procent av all trafik från Arlanda, men det är mycket som kan bli bättre.
”Politiska beslut måste långsiktigt prioritera åtgärder som underlättar för inrikesresenären,” sa Anna Wilson, Head of External and Public Affairs på SAS.
Oskar Almén från PA Consulting lärde oss att för att omställningen ska lyckas krävs samarbete mellan fem centrala aktörer: flygplatser, flygbolag, producenter, regeringar och investerare.
”Alla måste hitta sin roll. Flygplatser behöver förklara varför de är viktiga i omställningen, flygbolagen måste ta position och regeringar skapa stabila och långsiktiga regler. Bara då kan flyget på allvar bli hållbart”, sa Oskar Almén.
Framtiden för flyget handlar inte om att välja mellan himmel och jord, utan om att ta ansvar för båda. Och det var kanske den mest uppmuntrande insikten från Travel News flygdag.