Säg vad man vill om svenskt flyg, men effektivt är det inte. I juli lyckades Swedavias tio flygplatser – tio stycken! – tillsammans skrapa ihop lika många passagerare som Kastrup klarade av på egen hand.
Ja, du läste rätt. En dansk flygplats = hela det svenska flygnätverket. Det är som att Kalmar FF plötsligt spelar ut hela Allsvenskan.
Visst, flyget i Sverige har inte riktigt återhämtat sig efter pandemin. Men det är ändå något poetiskt med att det ska krävas danskt ledarskap för att få fart på resandet i Norden. Eller så är det bara ytterligare ett tecken på att svenskar hellre rullar sina kabinväskor över bron än genom Arlandas nyrenoverade, men fortfarande rätt folkskygga terminal 5.
Samtidigt, i solkrisens epicentrum – Mallorca – har strandentreprenörerna börjat få panik. Det är 35 grader i skuggan, hotellen är fulla, men ändå gapar solstolarna tomma. Intäkterna från parasoll, mojitos och vattenscootrar har dykt med 20 procent jämfört med i fjol. Adopuma – ja, de heter så, branschorganisationen för folk som livnär sig på sand, solsken och turisters köplust – kräver nu politiska åtgärder.
Och visst, det kanske är lite svårt att sälja in en 25-euros solstol när lokalborna viftar med ”Tourists go home”-skyltar och turismen mest känns som en ofrivillig bakfylla. Men ändå – det är märkligt att en ö som levt på strandliv i decennier plötsligt inte får snurr på businessen trots högsäsong. Vad hände? Kanske har vi blivit snålare. Kanske är det TikTok-trenden att inte betala för något alls. Kanske har vi bara ledsnat på att ligga som grillade sillar och istället letar efter något… mer?
Och det är där Etraveli kommer in. Minns ni Seat24? Den där lite skumma sajten man bokade flyg med när Ryanair kändes för ärligt. Idag är den svenska OTA-giganten värd 30 miljarder kronor och har seglat förbi självaste Expedia i antal flygbokningar.
Det är en helt sanslös tillväxtresa. Från Uppsala till börstoppar. Från lågprisimage till PE-favorit. Från ratad av EU till strategisk partner till Booking – som, trots att de inte fick köpa Etraveli, ändå står för hälften av intäkterna. Det är som att bli dumpad men ändå få halva lönen.
Och nej, det är inte billigt. Värderingen motsvarar 18 gånger EBITDA. Det är mycket. Men med tillväxt på 20 procent och ett växande nätverk av plattformar, sajter och metatjänster, känns det inte helt orimligt. Inte i en bransch där skala och synlighet är kung.
Så vad säger oss allt det här?
Att flygandet återhämtar sig – men inte överallt.
Att solen fortfarande lockar – men inte till vilket pris som helst.
Och att den riktiga tillväxten i resandet kanske inte finns i flygplatserna eller på stränderna, utan i koden bakom bokningsfönstret.
Kort sagt: medan svenskarna står och väger mellan Kastrup eller Arlanda, och mallorquinerna räknar tomma solstolar, sitter Etraveli och klickar hem miljarder i marginal.
Vem sa att resandet inte var lönsamt längre?
Och by the way, idag, den 8 augusti passerade Travel News totalen för hela 2024 i antalet besökare. Under 2024 hittade 603 000 läsare till Travel News. I dag står statistiken på 604 000. Nu är målsättningen att passera 1 miljon för helåret. Vi har nästan fem månader på oss, det ska nog gå (jag är en envis typ.)
Tycker du att det är kul och viktigt att det finns en liten branschsajt för reseindustrin som vill mer? Ja, har du inte redan en prenumeration så är det ett bra läge att göra det nu. Ju fler som prenumererar desto mer kan vi göra. Det tjänar vi alla på.
Här kan du läsa mer om våra olika erbjudanden>>
Trevlig helg!