Annons:

Krönika av Camilla Jonsson.

Mitt livs första Travel News Market – och ja, jag har drömt om lunchbiljetter

I torsdags inträffade något historiskt: jag gick på mitt livs första Travel News Market. Och låt mig säga det direkt – vilken debut! Folkligt, festligt och så fullsatt att man nästan kände att Annexets väggar drog ett djupt andetag och tänkte: ”Okej, vi kör.”

Att kliva in i hallen var som att gå rakt in i ett geopolitiskt mingel där halva världen verkade ha skickat sina bästa representanter. Det vibrerade av energi – den där sortens dynamik man nästan kan ta på, om man bara hade haft tid att sträcka ut handen mellan två möten. För möten, det blev det. Det nya mötesbokningssystemet slog alla rekord: över 2 300 inplanerade möten, fler än någonsin. (Man undrar vilka siffror vi landar på nästa år. Vågar någon sätta upp ett vad?)

Sedan starten 2016 – i spillrorna efter TUR-mässans fall – har Travel News Market vuxit till något av branschens egen superhjälteplattform. En av Sveriges viktigaste arenor för hotell, destinationer, DMC:er, researrangörer och hela det brokiga ekosystem som gör att reseindustrin rullar framåt med glatt humör och fullbokade kalendrar. Årets upplaga var den nionde i ordningen och bjöd, traditionsenligt, på både nya mötesmöjligheter och branschaktuella seminarier.

Själv hade jag, tillsammans med det eminenta teamet, min alldeles egna roll i kulisserna. Medan kollegorna Emmelie Johansson, Miriam Andersson, Naomi Seoud, Göran Nilervall och Nils den Allsmäktige (ja, han förtjänar versalerna) pusslade ihop monterplaner, entréflöden och biljetthantering av alla tänkbara slag, blev jag överkörd av ny värld av… lunchbiljetter. Efter att lyssnat på mina kollegors ivriga (ibland hetsiga) diskussioner om hur lunchbiljetter skulle hanteras och fördelas så jag blev jag så påverkad att jag drömde om lunchbiljetter. Jag överdriver bara lite. Vem visste att det fanns så många parametrar? Antal. Zon. Tid. Meny. Jag förväntar mig nästan att de får en egen panel nästa år.

Mitt bidrag låg framför allt på seminariescenen, där Claes Pellvik och Kajsa Beusang ledde två fullsatta samtal med skärpa, humor och journalistisk elegans. Publiken var på topp, talarna levererade och det var en fröjd att se hur kunskap, trender och framtidsspaningar flög genom rummet som välriktade pappersflygplan.

Och när själva mässan var över? Då förvandlades lokalen till ett pulserande efterfestuniversum. Det bubblade – bokstavligen, i glasen – men ännu mer i luften. Den där magiska sortens energi som uppstår när gamla branschbekanta återförenas, nya kontakter knyts och alla är exakt lika glada över att inte längre behöva tänka på monterströmmar och lunchbiljetter.

Nu pustar vi ut en smula. Sedan väntar analys, förbättringsförslag och nästa års masterplan. För en sak är säker: Travel News Market 2026 har stora skor att fylla.

Och snart är det dags för nästa stora grej: Grand Travel Award den 29 januari. Den galan vill du definitivt inte missa.

Här kan kolla in några bilder från Travel News Market>>

 

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna