Annons:

Krönika av Camilla Jonsson.

Vi kan inte bygga ett samhälle på retorik

DN har i dag, fredag, en artikel med rubriken ”Skyfall i norr tvingar resenärer till flyget.” Vi borde vara väldigt tacksamma att vi har flyget när markinfrastrukturen får problem. Men ändå luktar rubriken flygfientlighet. Varför?

Kanske för att flyget i Sverige i decennier fått rollen som transportnätets svarta får. Det är nästan alltid i samma tonläge: flyget är smutsigt, dyrt, omodernt – något vi borde ersätta med tåg, punkt slut. Men varför är det just flyget som alltid hamnar i skottlinjen? Ingen talar om ”bilfientlighet” när vägar svämmar över, eller ”tågfientlighet” när SJ ställer in hälften av avgångarna en snöig vinterdag.

Ändå är det så rubrikerna skrivs. Som om flyget är en slags olycklig rest från 1900-talet.

Men när regnet vräker ner över Norrland och järnvägen skärs av, när vägar spolas bort och tågtrafiken står still – då blir flyget inte bara ett alternativ. Det blir en livlina. Hundratals resenärer har under sommarens skyfall fått boka om sig till luftvägen. Och jag vill ställa frågan: vad hade vi gjort utan den möjligheten?

Sverige är ett av EU:s största länder till ytan, men också ett av de mest glesbefolkade. I ett sådant land är flyget inte en lyx, utan en del av infrastrukturen. Det är helt enkelt det som gör att Stockholm, Sundsvall och Kiruna sitter ihop.

Missförstå mig rätt – flyget är inte problemfritt. Biljettpriserna har skjutit i höjden, konkurrensen minskat och klimatutmaningen är monumental. Men i stället för att reflexmässigt lägga en moralisk skugga över varje nyhet som rör flyg borde vi kanske prata mer om vad vi riskerar att förlora. Tillgänglighet. Beredskap. Rörlighet. Möjligheten att faktiskt ta sig fram när andra trafikslag sviker.

Enligt Norwegians vd Geir Karlsen finns det myndigheter och företag som förbjuder sina anställda att flyga eller till och med betalar dem för att inte göra det. Läs gärna hela intervjun här>>

Det är klart att flyget måste bli grönare. Det är klart att flygbolagen behöver investera i ny teknik, hållbara bränslen och effektivare flottor. Men det är en annan diskussion än att döma ut flyget som fenomen.

Och så länge Sverige är ett land där vägar kan spolas bort, järnvägar rosta sönder och snön kan lägga hela transportkedjor i koma – då borde vi kanske omfamna flyget lite mer. Inte som en syndabock, utan som det det faktiskt är: en livsnerv.

***

Någonting helt annat, sommarens siffror visar att turismen har gjort en stark comeback. Antalet gästnätter i Sverige under juni och juli 2025 är de högsta på minst tio år, samtidigt som både hotell och restauranger rapporterar högre omsättning än i fjol. Det är verkligen en både god och glad nyhet!

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025