Annons:

Premium

Amerikanska kryssningsturister stannade hemma 2022

Både Stockholm och Köpenhamn har denna sommar tappat en tredjedel av sina kryssningsturister jämfört med förväntat. Oron inför kriget i Ukraina har främst fått de amerikanska turisterna att stanna hemma. Text: Janne Sundling

”S:t Petersburgs bortavaro och Ukrainakriget har påverkat. Annars hade
vi haft en väldigt bra säsong”

Inför sommaren 2022 planerade Stockholm för 300 anlöp av
kryssningsfartyg. Slutsiffran hamnar i stället på 210. Orsakerna är främst
två: de som hade räknat med att besöka S:t Petersburg under resan fick
se resmålet struket, och att amerikanerna i hög grad uteblev, förmodligen
av oro över att det pågick ett krig i Europa.
– Fast den positiva effekten för Stockholm blev att många stannade här
längre, kanske två dagar i stället för en. Merparten av kryssningsfartygen
gjorde det, säger Stefan Scheja, kryssningsansvarig på Stockholms
hamnar.
I mars trodde han att man skulle nå 260–270 anlöp mot förväntade 300
före Ukrainakriget, att jämföra med 2019 då man hade 280.
– S:t Petersburgs bortavaro och Ukrainakriget har påverkat. Annars hade
vi haft en väldigt bra säsong.
Med med en färre destination på resvägen blev det också ett uppsving
för mindre städer. Många fler har till exempel besökt Karlskrona och
Visby, men även andra Östersjöstäder har sett en uppgång.

Visby.

För Visby har den nya stor kryssningspiren som kan ta emot stora fartyg
också haft positiv betydelse.
– Det positiva är också att Stockholm fått större möjligheter visa upp
staden, turisterna har kunnat avnjuta staden i fler dagar.
Bland kryssningsgästerna är det europeer som dominerat när
amerikanerna i hög grad fallit bort, de var tidigare den näst största
besöksgruppen efter tyskar.
De vanliga färjelinjerna har också påverkats i sommar. Men då mest av
prisökningarna på bränsle.

”Nedgången ligger på 30 procent mot tidigare normalår. Och samma
grupp resenärer uteblir där: amerikanerna”

– Det som främst påverkat trafiken till Finland och övriga Östersjön är
att bunkerpriset 3-4 gånger högre än för ett år sen. Och man betalar mer
för allt. Det har fått en negativ effekt på färjelinjerna som påverkats mer
av högre priser, säger Stefan Scheja.
Bilden av kryssningsturismen är ungefär den samma i Köpenhamn.
Nedgången ligger på 30 procent mot tidigare normalår. Och samma
grupp resenärer uteblir där: amerikanerna.
Köpenhamn räknade med 344 anlöp i början av mars, men har tagit
emot omkring 300, enligt Copenhagen Malmø Port, CMP.

Stockholm.

En undersökning 2018 visade att kryssningsindustrin ger ett stort bidrag
till Stockholmsregionen med en ekonomisk effekt på nästan 2 miljarder
kronor och 1 100 arbetstillfällen.
Tillsammans spenderade då 623 000 kryssningspassagerare över 600
miljoner kronor på hotell, mat, sightseeingturer, shopping mm.
Dessutom spenderade kryssningsrederierna sammanlagt 270 miljoner
kronor på hamnavgifter, lotsavgifter och farledsavgifter i Stockholm. Den
totala ekonomisk effekten landade på 1,87 miljarder kronor.

Fördelningen av kryssningsbesökare till Stockholm 2018:
• Tyskland 163 993 passagerare
• USA 129 575 passagerare
• Storbritannien 58 125 passagerare
• Italien 42 290 passagerare
• Spanien 37 722 passagerare
• Övriga 191 061 passagerare