Annons:

Celebrity Cruises storsatsar i premiumsegmentet

Med nya fartyget Celebrity Ascent vill kryssningsbolaget Celebrity Cruises som är en del av Royal Caribbean Group konkurrera med femstjärniga designhotell i Las Vegas och Dubai. - Vi är lika mycket en destination och resort som ett kryssningsfartygskepp, säger Giles Hawke, Managing Director and Vice President EMEA, Celebrity Cruises. Travel News var på plats när fartyget döptes utanför Floridas kust.

Celebrity Ascent är ett imponerande fartyg med plats för 3260 gäster och drygt 1400 i personalen. Ombord finns 32 restauranger, barer och kaféer och förstås ett stort utbud av pooler på soldäck. Och en stor bassäng under tak i händelse av regn eller för starkt solljus, så kan det ofta bli nära ekvatorn i Karibien. Det finns förstås också ett välutrustat gym och ett spa där man erbjuds en mängd behandlingar. På plats i det rymliga spat finns både läkare och sjuksköterskor för att kvalitetssäkra att man får rätt behandling. Självfallet finns en stor skönhetsavdelning där hud, naglar och hår tas om hand av experter.

Målet är att nå en köpstark kundgrupp som vill ha det lilla extra på semestern. Celebrity Cruises viktigaste kundgrupp är amerikaner. De utgör mellan hälften och upp till 70 procent av kundunderlaget. 

– Sverige är en mindre mogen marknad, men vi ser stor potential i hela Skandinavien, säger säger Gerard Nolan och får stöd av sin kollega Gerard Nolan, Associate Vice President of Commercial, Celebrity Cruises, EMEA: 

– Vi har precis dubblat vårt säljteam för Norden som utgår från Oslo och Köpenhamn. Vi ser att det finns ett stort intresse för vår produkt. 

Premium-resandet är på stark frammarsch över hela världen vilket gör att Celebrity Cruises inte är ensamma om att försöka nå denna målgrupp. I Florida finns exempelvis kryssningsbolaget Norwegian Cruise Line som med sina nya båtserie Prima vill nå samma målgrupp. 

– Vi har den bästa produkten för denna målgrupp, säger Giles Hawke och hänvisar till bolagets kundundersökningar. Man har fem fokusområden: service, mat, upplevelser, design och underhållning. Celebrity Cruises vill vara i topp i alla fem och när det gäller underhållning har man verkligen lyckats. Showen som visas nästan varje kväll längst fram i fartygets stora och maffiga auditorium är mycket påkostad. Föreställningen har en ljusshow som är i samma division som Abba Voyage. Alltså absolut världsklass. 

Föreställningen innehåller avancerad modern dans och fantastisk sång. Det är alltså en föreställning som i första hand vänder sig till vuxna utan barn. Barn är välkomna ombord, men de har inte en lika självklar plats som på exempelvis Royal Caribbeans fartyg. De senare har stora poolområden med färgglada vattenrutschkanor som uppmanar till lek. På Celebrity Ascent kan man förstås lämna sina barn i ett kids area, men det ligger på våning 2. 

– Royal Cruises är vår stora familjeprodukt. Deras boende har fyra stjärnor, här har vi fem, säger Giles Hawke. 

Celebrity Ascent-resor i Medelhavet och Karibien säljs förstås på den egna hemsidan, men i lika hög utsträckning av resebyråer och agenter. I USA är det vanligt att en förmögen familj har en egen reseagent på samma sätt som man har “sin” advokat och läkare. Just nu går den amerikanska ekonomin som tåget och när jag reser runt i Florida ser jag hela tiden nya skinande höga skyskrapor och stora byggprojekt. Enligt uppgift flyttar det 1000 personer till Florida varje dag. För svenskar med en usel valuta innebär detta att en medioker bricklunch kan kosta drygt 800 kronor med skatter och dricks. Det skapar dock ett bra utrymme för kryssningsresor där det mesta är all inclusive och man kan köpa paket där även fina middagar och obegränsat med drinkar ingår. Det är inte billigt att semestra med Celebrity Cruises, men man slipper obehagliga överraskningar varje gång man ska betala något. Det mesta ingår i priset man betalade före avfärd. Dock finns det förstås gott om exklusiva butiker ombord för den som vill handla smycken, en klocka eller konst på resan.

Jag tycker att namnet Celebrity Cruises, alltså kändiskryssningar, är ett ganska töntigt namn. Min värdar skurvar lite på sig när jag tar upp detta.

– Tanken från början var att upplevelsen ombord skulle vara så bra att man som gäst fick känslan av att vara kändis. Det kan man tycka vad man vill om, men det fungerar. Och varför ska man ändra på det då? resonerar Gerard Nolan. 

Bolaget startades av en grekisk redarfamilj 1989, åtta senare blev man en del av Royal Caribbean Group. Bolaget är noterat på New York Stock Exchange. Sedan 2020 äger man också kryssningsbolaget Silversea. 

– Det är vårt ultralyx varumärke, förklarar Gerard Nolan. I denna kategori är båtarna mindre och varje hytt har en egen butler som både packar upp och ner gästernas kläder. På Celebrity Cruises får gästerna gärna göra detta själv, men i övrigt är det väldigt mycket personal ombord från hela världen. På sina namnbrickor står även var de kommer från. Vanliga länder är Indonesien, Honduras, Thailand och Costa Rica. Att arbeta några år på ett kryssningsbolag innebär att de sedan kan komma hem och bygga ett nytt hus eller skicka sina barn på en riktigt fin utbildning. Jag upplever stämningen bland personalen som mycket kamratlig. Mina värdar berättar att de både har en egen pub och ett eget utomhusdäck ombord och många inom personalen har jobbat mer än 10 år på kryssningsbolaget.   

Kommentarer är stängda.