Annons:

Ny distributionsplattform tar kryssning online

Nordiska resenärer bokar i allt större utsträckning sin semester online. Idag säljer de ledande charterbolagen i Norden över 80% av sitt utbud på nätet, men när det gäller kryssning bokar de flesta fortfarande sin kryssning över telefon eller i butik, enligt ett pressmeddelande.

Nu lanserar Dreamlake en digital resesäljare som hjälper resebyråer, turoperatörer, kryssningsspecialister och rederier att ta sin affär online. En av företagets grundare, David Malmberg, startade WonderCruises 2008 och har lång erfarenhet av att sälja kryssningar digitalt:

– Kryssningsmarknaden har ökat dramatiskt de senaste åren, men branschen har inte klarat av att möta den ökande efterfrågan online. Vår lösning gör det äntligen möjligt för alla som distribuerar kryssningar att markant öka sin digitala kryssningsaffär.

Ökat utbud en utmaning 

Det är inte bara efterfrågan som växer utan också utbudet av kryssningar. Bara under 2019 lanseras 24 nya kryssningsfartyg. Mats Jacobsson på Dreamlake kommer ursprungligen från flygbranschen och har senast arbetat som Managing Director på Royal Caribbean Nordic:

– Kryssningsbranschen står inför en avsevärd kapacitetstillväxt de kommande tio åren. I branschen kommer det därför att ställas krav på en mer enkel och effektiv distributionskanal som på allvar kan konkurrera med andra semesteralternativ och attrahera nya marknadssegment, inte minst den yngre generationen.

Tillväxt genom ökad konvertering

Kryssning är för många ännu en relativt okänd företeelse jämfört med traditionella reseformer och det ställer högre krav på online-upplevelsen. Vem är kryssningen till för, hur fungerar livet ombord och vad ingår? Det är många frågetecken som måste redas ut innan kunden är redo att boka. För att svara på dessa frågor tar Dreamlakes distributionsplattform hjälp av moderna e-handelsprinciper. David Malmberg förklarar:

– Online-upplevelsen bygger på ett marknadsperspektiv där relevant information och inspirerande innehåll guidar kunderna hela vägen till bokning. Tanken är att skapa tillväxt genom ökad konvertering online. 

Sök, boka och paketera 

Först ut är Search and Find, en snabb och modern tjänst för att söka, presentera och jämföra kryssningar. Under våren lanseras möjligheten att boka online följt av dynamisk paketering senare under 2019. Från start innehåller tjänsten de populäraste rederierna på den nordiska marknaden och utbudet utökas sedan i snabb takt.

Mycket ansträngning har lagts ner på att göra implementationen så enkel som möjligt:

– Vi kommer aldrig bli ett långdraget IT-projekt som aldrig slutar. I vår första tjänst Search & Find är kryssning bokstavligt talat bara en knapptryckning bort från våra kunders hemsida, säger David Malmberg.

Nordiska marknaden första fokus 

Dreamlake för just nu diskussioner med utvalda kryssningsdistributörer i Norden. Flera av dem beräknas lansera Dreamlakes digitala resesäljare under Q1 2019.

Kommentarer är stängda.