Annons:

Royal Caribbean köper 67 procent av Silver Sea för en miljard dollar

- Vi känner att Silver Sea är en perfekt match för oss, säger Rob Zeiger kommunikationschef på Royal Caribbean till Travel News.

Royal Caribbean Cruises är världens största kryssningsbolag med sex varumärken och 60 000 anställda. Silver Sea är ett mycket mindre bolag med fokus på ultralyx. Målet med uppköpet är att Silver Sea ska fortsätta med sitt befintligt varumärke, men kunna expandera snabbare. För närvarande byggs två nya Silver Sea-båtar. Och nyligen blev ett av Silver Seas fartyg delat på mitten och en bit sattes in i mitten som ökade kapaciteten rejält.

– Vi känner att Silver Sea är en perfekt match för oss, säger Rob Zeiger kommunikationschef på Royal Caribbean.

För drygt ett år sedan började de två bolagen att titta på varandra och för 2-3 månader tog planera fart. Köpesumman blev 1 miljard dollar. Några planer på att köpa upp resten av bolaget finns inte just nu från Royal Caribbeans sida, men de förnekar inte att så kan ske. Man vill inte heller bekräfta planer på att skaffa fler skepp, men målet är att expandera. Dem kapacitet ökning som är planerad innebär att man går från 2800 till 3400 resenärer. Båten Silver Moon kommer 2020 och Silver Dawn kommer 2021.

– Ultralyx är den kategori inom kryssningar som växer mest och är mest lönsam så det är klart att vi vill vara där, säger Rob Zeiger.

Någon flytt av Silver Seas huvudkontor från Monaco till Miami är inte heller aktuellt.

– Vi vill självfallet få fler kunder från Skandinavien.

För närvarande åker ungefär 80 000 svenskar på kryssning varje år. Hur många som vill ha ultralyx är oklart.

 

Kommentarer är stängda.

På nytt jobb