Annons:

Premium

Svag återhämtning för globala kryssningsresor

Kryssningsrederierna har efter två katastrofår haft stora förhoppningar på sommaren 2022. Men globalt ser läget ut att bli allt annat än lysande, även om Sverige och Stockholm ser ut att klara sig rätt hyfsat. Text: Janne Sundling

Key West i Florida ordnade en folkomröstning om kryssningarna 2020 där de som ville stoppa fartygen fick majoritet.

Resesajten Skift berättar om en nyligen genomförd undersökning i Storbritannien och Australien som visade att 47 procent inte litade på att kryssningsrederier skulle ta hand om dem om något gick fel under en resa, och 67 procent var mindre villiga att kryssa på grund av pandemin.

Även om Ukrainakriget sätter fokus på annat skapar pandemin fortsatt problem. Många minns bilderna och berättelserna från Diamond Princess som 2020 med 2 666 passagerare, blev satta i karantän utanför Japans kustlinje. Mer än 1 500 människor smittades på fartyget och över ett dussin dog. 

Men trots de svåra åren förblir kryssningsindustrin optimistisk, och tror på uppdämd efterfrågan. 

Samtidigt är de tre globalt största kryssningsrederiernas förluster under de gångna åren värderade till cirka 60 miljarder dollar. I Nordamerika möter de dessutom fortsatta covidrestriktioner.

Världens största kryssningsföretag, Carnival, har tagit 19 av sina 107 fartyg ur drift.

Ett klassiskt kryssningsmål, staden Venedig, har infört förbud mot stora kryssningar som lägger till i den historiska staden.

Den italienska regeringen införde förra veckan ett officiellt förbud mot kryssningar som lägger till i Venedig. Som en tillfällig lösning kommer megafartyg att lägga till i näraliggande Marghera. 

Staden lanserade också ”en idétävling” om att ”för att lösa problemet med transitering av stora fartyg i Venedig på ett strukturellt och definitivt sätt.”

– Det som är dåligt för Venedig kommer inte att vara bra någon annanstans, förklarade Jane Da Mosto, en av grundarna av påtryckargruppen We Are Here Venice, och beskrev beslutet som ännu ett förlorat tillfälle att ta itu med grundorsaken till Venedigs massturismproblem.

Ett steg bort från massturism och mot ”en ny typ av turism som tar hänsyn till social och miljömässig rättvisa” är vad Da Mosto menar skulle vara lämpligt för det klimatkänsliga Venedig.

Key West i Florida ordnade en folkomröstning om kryssningarna 2020 där de som ville stoppa fartygen fick majoritet. Men där pågår en strid med delstaten om förbudet ska kunna genomföras eller ej.

Ett normalår före pandemin anlöper ungefär 270 kryssningsfartyg till Stockholm varje år, där de flesta kryssningsturister kommer från Tyskland, USA och Storbritannien. Där har man sett avbokningar från amerikanska passagerare. Men i början av april fanns det 230 inbokade anlöp i Stockholm och Nynäshamn under 2022.

På nytt jobb