Annons:

Premium

Svag återhämtning för globala kryssningsresor

Kryssningsrederierna har efter två katastrofår haft stora förhoppningar på sommaren 2022. Men globalt ser läget ut att bli allt annat än lysande, även om Sverige och Stockholm ser ut att klara sig rätt hyfsat. Text: Janne Sundling

Key West i Florida ordnade en folkomröstning om kryssningarna 2020 där de som ville stoppa fartygen fick majoritet.

Resesajten Skift berättar om en nyligen genomförd undersökning i Storbritannien och Australien som visade att 47 procent inte litade på att kryssningsrederier skulle ta hand om dem om något gick fel under en resa, och 67 procent var mindre villiga att kryssa på grund av pandemin.

Även om Ukrainakriget sätter fokus på annat skapar pandemin fortsatt problem. Många minns bilderna och berättelserna från Diamond Princess som 2020 med 2 666 passagerare, blev satta i karantän utanför Japans kustlinje. Mer än 1 500 människor smittades på fartyget och över ett dussin dog. 

Men trots de svåra åren förblir kryssningsindustrin optimistisk, och tror på uppdämd efterfrågan. 

Samtidigt är de tre globalt största kryssningsrederiernas förluster under de gångna åren värderade till cirka 60 miljarder dollar. I Nordamerika möter de dessutom fortsatta covidrestriktioner.

Världens största…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024