Annons:

Premium

Lufthansas starka vapen mot lågprisbolagen: flygplatsavgifter

Lufthansa slår tillbaka mot konkurrerande lågprisbolag. Deras vapen: högre flygplatsavgifter och sämre slottider för konkurrenterna. Text: Janne Sundling

”Skärpta villkor för lågprisbolag har betytt att tyska flygmarknaden återhämtat sig långsammare än andra på kontinenten”

Lufthansa tar ett allt starkare grepp över de central flygplatserna i Berlin, Frankfurt och München och pressar lågprisbolagen.

I två decennier har lågprisflygbolagen Ryanair och EasyJet följt samma strategi i Tyskland som de har använt i hela Europa: de flyger från mindre flygplatser som Memmingen i Bayern och Lübeck vid Östersjökusten, och tog marknadsandelar med låga priser. Men med tiden har de expanderat till Berlin, Frankfurt och München, på Lufthansas hemmaplan.

Men de hamnar på defensiven när Lufthansa slår tillbaka. EasyJet lämnade rutten Frankfurt–Berlin 2020, och i år övergav Ryanair Frankfurt och sa att de skyhöga landnings- och terminalavgifterna på Tysklands största flygplats – som drivs av ett företag som delvis ägs av Lufthansa – gjorde den olönsam. 

Efter pandemin har Ryanairs platskapacitet i Tyskland minskat med nästan hälften, medan den i Italien har ökat 40 procent, enligt analysföretaget Cirium. 

EasyJet har minskat sin Berlin-baserade flotta med mer än två tredjedelar, till elva flygplan, medan man i Lissabon har lagt till nio jetplan från att inte ha funnits där.

”Marknaden är inrättad för att skydda Lufthansa,…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium