Annons:

Annons:

Lufthansas vinst minskar trots högre intäkter

Dyrare flygbränsle, lägre biljettpriser, brexitoro och ökad konkurrens från Lufthansa utmanade Ryanair under det gångna kvartalet, skriver bolaget i sin rapport. Samtidigt som försäljningen ökade med 11 procent, ökade även kostnaderna med 19 procent.

”De två svagaste marknaderna var Tyskland, där Lufthansas köpte Air Berlin och sålde sin överskottskapacitet till underpris – och Storbritannien, där brexit tynger konsumenternas förtroende och konsumtion”, skriver bolaget.

Priset på flygbränsle gick upp med 24 procent under perioden och personalkostnaderna ökade med 21 procent. Biljettpriserna sjönk i genomsnitt med 6 procent.

Lufthansa upprepar prognosen för 2019 med en rörelsemarginal på 5,5–6,5 procent och en marginellt högre omsättning.

”Vår vinst känner av effekterna från tuff konkurrens i Europa och betydande överkapacitet”, skriver bolagets finanschef Ulrik Svensson i rapporten.

Intäkter för säte per kilometer, vilket är ett viktigt inkomstmål för flygbranschen, ökade med 6 procent från fjolårets andra kvartal.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.