Annons:

Premium "Det här bekräftar det jag sett länge – resenärerna vill inte bara ha lyx och guldkranar, de vill ha en upplevelse. Tystnad, natur, det autentiska har blivit den nya typen av lyx," säger reseexperten Lina Skandevall.

Mastercard: Norden stärker sin position inom lyxturismen inför 2026

Norden är en av de regioner i Europa som växer snabbast inom lyxturismen inför 2026. Det visar nya analyser från Mastercard, som samtidigt pekar på flera positiva ekonomiska trender för Europas rese- och besöksnäring.

Enligt Mastercard Economics Institute ökar utgifterna för premiumresor och högklassigt boende tydligt i de nordiska länderna. Särskilt hotell i det övre segmentet i Sverige, Danmark och Norge har sett en starkare efterfrågan jämfört med många andra europeiska marknader.

Utvecklingen kopplas till flera faktorer. Norden uppfattas i allt högre grad som en attraktiv destination för resenärer som söker exklusiva, naturbaserade upplevelser kombinerat med hög servicenivå. Stabil ekonomi, god infrastruktur och ett växande utbud av premiumhotell och upplevelser bidrar till utvecklingen.

– Det här bekräftar det jag sett länge – resenärerna vill inte bara ha lyx och guldkranar, de vill ha en upplevelse. Tystnad, natur, det autentiska har blivit den nya typen av lyx. I Norden har vi naturen och norrskenet, skogarna, vidderna och det småskaliga. Det uppfattas som exklusivt. En middag i skogen eller i en lada kan konkurrera med vilken Michelinkrog dom helst – om helheten känns äkta och servicen håller hög nivå. En bastuupplevelse i en gruva eller ett unikt boende med milsvid utsikt, eller ett lyxigt hus i Stockholms skärgård eller en ö som Pater Noster på Västkusten är exempel på premiumupplevelser, säger reseexperten Lina Skandevall.

– En ödmjuk hälsning till branschen och de som vill satsa på den här typen av turism är att bygga större hotellrum. Där ser jag redan en stor efterfrågan – och en stor brist på rum.

Samtidigt visar Mastercard-data att Europas ekonomi går in i en mer stabil fas inför 2026, med dämpad inflation och fortsatt motståndskraft hos konsumenterna. Resor och upplevelser fortsätter att prioriteras i hushållens konsumtion, även i ett mer osäkert omvärldsläge.

Analysen bygger på aggregerad och anonymiserad kortdata, som används för att identifiera förändringar i konsumentbeteenden. En tydlig trend är att resenärer i allt större utsträckning väljer kvalitet, upplevelser och premiumsegment, snarare än volymresande.