Annons:

Premium

Konsolideringen av eventindustrin fortsätter: LIWLIG slukar PS Occasion – så mycket tjänar delägarna (nu med korrekta siffror)

Sveriges två största eventbyråer LIWLIG Sweden och PS Occasion – går nu samman för att enligt ett pressmeddelande “utmana de globala aktörerna”. Travel News vet hur mycket de 13 delägarna tjänar. Största vinnare är Marie Lasota med 29 procent av aktierna och Martin Mellberg.

PS Occasion, brand experience byrån som 2022 köptes upp av 13 operativa och långvariga medarbetare i bolaget, tar nu ett nytt steg genom försäljning till LIWLIG Group, det nordiska byrånätverket med kontor i Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, Göteborg, Stockholm och New York. PS Occasion kommer gå in under namnet LIWLIG Sweden, tidigare Eventyr Nine Yards, och alla 13 delägare återinvesterar och fortsätter som operativa i den nya verksamheten. 

Sofi Franzén, CEO LIWLIG Sweden i ett pressmeddelande: ”Vi har under många år gått sida vid sida med PS Occasion och sporrat varandra och branschen framåt. Jag är imponerad av PS Occasions kreativa höjd och affärsmannaskap. I en tid då branschen förändras i snabb takt är vi fast beslutna att inte bara följa trenderna, utan att vara med och forma framtiden. Tillsammans har vi ännu större möjligheter att sätta standarden för vad som är möjligt inom Event och Brand Experience, samtidigt som vi engagerar oss i viktiga frågor som hållbarhet, innovation och digital utveckling”.

Sammanslagningen resulterar i att byrån positionerar sig som den ledande aktören i Sverige och en seriös utmanare på den internationella scenen, i en bransch som sedan pandemin genomgått en expansionsfas. LIWLIG Sweden förvärvar såväl kunskap som kreativitet och innovationskraft, som kommer resultera i än mer omfattande och effektfulla lösningar för kunderna enligt ett pressmeddelande. 

Marie Lasota, CEO PS Occasion: ”Detta är ett spännande kapitel för oss. Genom att gå samman med LIWLIG Sweden och LIWLIG Group förenar vi våra styrkor och kan erbjuda våra kunder en ännu större bredd av expertis och kreativitet. Tillsammans är vi väl rustade att möta framtidens utmaningar och möjligheter, både i Sverige och internationellt. Vi har länge mött varandra i upphandlingar, och trots att vi varit hårda konkurrenter har vi alltid haft stor respekt för varandras arbete och värderingar. Det känns naturligt att nu förena våra styrkor.”

” Att nu arbeta tillsammans känns som en logisk och inspirerande utveckling. Vi kommer fortsätta leverera än mer enastående hantverk och minnesvärda upplevelser för våra kunder, samtidigt som vår gemensamma kunskap kan driva fram innovativa lösningar som gör verklig skillnad,” avslutar Sofi.

Nu startar byråerna arbetet med att forma den nya svenska organisationen, med kontor i såväl Stockholm som Göteborg. Marie Lasota kliver in som VD för Liwlig Sweden, och Sofi Franzén stannar inom koncernen som Chief Brand Experience Officer.

Fakta LIWLIG Group. 

LIWLIG är idag etablerat i Stockholm, Helsingfors, Oslo, Köpenhamn och Göteborg. Med totalt 370 medarbetare som arbetar inom event och brand experience har gruppen en beräknad omsättning på 1,7 miljarder SEK.

Genom detta förvärv växer LIWLIG Sweden till cirka 130 medarbetare, fördelade på kontoren i Stockholm och Göteborg, med en förväntad omsättning på 550 miljoner SEK.