Annons:

Många svenskar drabbade av inställda Norwegian-flyg

Norwegian har ställt in flera flygavgångar efter beskedet att den norska regeringen inte ger bolaget mer ekonomiskt stöd. Många svenska resenärer är drabbade av beslutet. – Man blir såklart besviken, säger Jan Andersson som sitter fast på Gran Canaria enligt Aftonbladet.

Före krisen hade Norwegian över 10 000 anställda, men nu är antalet 600, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Samtidigt väljer företaget att parkera 15 av de 21 plan som man har i luften.

– Det är väldigt tråkigt att behöva ställa in all trafik i Sverige och vi önskar verkligen att vi hade sluppit göra det, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian till Aftonbladet till Aftonbladet.

Norwegian har lovat att erbjuda berörda kunder alternativa lösningar. Om flyget blir inställda har man rätt att få pengar tillbaka, alternativt bonuspoäng eller ombokning.

– Vi gör nu allt vi kan för att ta oss igenom den här krisen och hoppas på en förståelse från våra kunder som berörs, säger kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Innan Norwegian tog beslutet om att parkera en stor del av flygplanen hade bolaget redan minskat kapaciteten till en miniminivå i Sverige med enbart två inrikeslinjer och sex utrikeslinjer från Arlanda.

Hur många svenskar berörs av beslutet?

– Jag har dessvärre ingen möjlighet att ta fram siffror på det, säger hon till Aftonbladet.

9 kommentarer

  1. Lars Johansson: ''Norwegian har ställt in flera flygavgångar'' . Kanske till och med alla i Sverige verkar det beklagligtvis vara...
  2. Arnoldo: Var är alla pengar från de "goda åren"? Många av dessa "bidragstagare", som nu beviljas stöd till höger och vänster, borde inte ha en krona. Hämta hem era pengar från "Paradisöarna", så klarar ni att stå på egna ben och bidragen kan gå till de som behöver.
  3. Tjock Steffe: Arnoldo, har du tänkt på att denna pandemi och ickeresandet har hållt på i 8 månader? Det är givetvis tomt i kassan hos dem flesta som har med resor att göra!! När konsumenter drabbas blir det ramaskri direkt ...
  4. Erik: @tjocksteffe. Det som åsyftas är väl att tidigare solida företag borde ha någon form av "buffertkonto". Så att man inte faller pladask från den ena månaden till den andra om det inte kommer in några pengar. Detta har ju i princip varit fallet sedan i våras och de flesta skulle inte klarat sig utan regeringens stöd. Inte sagt att ett buffertkonto skulle täcka allt i 8 månader men tillsammans med regeringens stöd och ens egna tillgångar för just den här typen av händelse så kanske stödet kunnat baseras på likviditet och tillgångar och varit mindre för en längre period. Se på Scandic t.ex ett hotellföretag som ägs av investmentbolag och pengak*ta aktieägare. Varför ska de ha fullt stöd från staten när de hade klarat sig med halva, trots att VDn säger annat. Investmentbolagen håller sig undan och väntar in pengar.
  5. Stefan den II:dre: Först använder de sig av sitt bolagskapital för att försöka konkurera ihjäl bolag som SAS och BRA på marknaden i Sverige med låga priser som inte ens täcker sina omkostnader. En biljett Luleå-Stockholm för 399 sek.... ? Vilken kabinfaktor för detta pris? 95% eller? Det får jag inte ens 1,5 liter olja till min bil för. Har man inte räknat hem kalkylen på en rimlig kabinfaktor för att få det gå ihop finns väl bara två alternativ kvar - be aktieägarna om mer pengar eller lämna marknaden för gott! För mina skattepengar vill jag inte ge till underfinansierade bolag typ detta. Inte EN krona ens.......
  6. Vägs ände: Inget ont som inte har något gott med sig. De resebolag som överlever kommer att kunna höja sina priser, resandet minskar och med det förbättras klimatet.
  7. Anonym: När SAS inte återbetalade sina kunder så blev det ramaskri och kronofogden. Norwegian har samma "problem" men där har inte miljonvite eller kronofogden nämnts i media. Kronofogden kan även kräva in pengar via utlandet, och framförallt inom norden.
  8. Kada Malik: När jag får tillbaka mina pengar??
  9. Marcus Andersson: @Kada Malik, om Norwegian går i Konkurs kommer du sannolikt inte få några pengar, vid konkurser för flygbolag är resenären sist i ledet när konkursförvaltaren betalar ut skulderna med det lilla kapital som finns.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024