Annons:

Norwegian ökade kabinfaktorn i juli

Norwegians trafiksiffror för juli visar att över 3,7 miljoner passagerare valde att flyga med bolaget. Kabinfaktorn var på 93,5 procent, upp en halv procentenhet, enligt ett pressmeddelande.

Totalt flög 3 714 432 passagerare med Norwegian i juli. Den totala trafiktillväxten (RPK) ökade med sex procent och kapacitetstillväxten (ASK) ökade med fem procent.

– Trafiksiffrorna visar att tillväxten planar ut, helt enligt vår strategi om att gå från tillväxt till lönsamhet efter en period med kraftig expansion och betydande investeringar. Siffrorna visar även att passagerarna reser längre och att planen är mer fullbelagda, vilket betyder att allt fler väljer Norwegian när de ska ut och resa, framför allt på interkontinentala resor, säger Geir Karlsen, tillförordnad koncernchef och finansdirektör på Norwegian i ett pressmeddelande.

Norwegians långdistansflygningar har haft en kapacitetsökning på 20 procent jämfört med föregående år och en kabinfaktor på 94 procent. Antalet amerikanska resenärer fortsätter att öka. I juli var cirka hälften av passagerarna på flygningar mellan USA och Europa amerikaner.

–Norwegian bidrar till ökad tillväxt på alla marknader vi flyger till. Ökad turism skapar nya jobb, bidrar till ökad ekonomisk tillväxt och social utveckling, fortsätter Karlsen.

I juli levererades en fabriksny 787 Dreamliner till Norwegian. I juli har bolaget minskat CO2-utsläpen från 68 till 67 gram per passagerarkilometer jämfört med samma månad förra året. Med en genomsnittsålder på 3,8 år har Norwegian en av de mest bränslebesparande och miljöanpassade flygplansflottorna i världen. Tack vare den unga flottan har bolaget minskat utsläppen per passagerare med 30 procent sedan 2008.

Norwegian genomförde 99,2 procent av de planlagda flygningarna i juli. Punktligheten var på 68,1 procent. Punktligheten påverkades negativt av generella sommarförseningar i europeiskt luftrum utanför Norwegians kontroll. Dessutom har bolagets inhyrning av ersättningsflyg påverkat punktligheten negativt.

2 kommentarer

  1. Nisse: Är detta deras egen pressrelease rakt av?
    • Redaktionen: Svar ja. Det framgår av ingressen.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024