Annons:

Norwegian: ”Vi har en bra dialog med Boeing”

Närmare tre miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian i mars, en ökning med fem procent jämfört med samma månad förra året. Siffrorna för mars är inte direkt jämförbara med mars förra året på grund av tidpunkten för påsken, enligt ett pressmeddelande

Totalt valde 2 961 840 passagerare att flyga med Norwegian i mars, 145 676 fler än samma månad förra året. Den totala trafiktillväxten (RPK) ökade med nio procent och kapacitetstillväxten (ASK) ökade med 11 procent. Kabinfaktorn var på 85,4 procent, ned 1,3 procentenheter.

Månaden då påsken infaller påverkar alltid siffrorna positivt. Förra året inföll påsken i mars vilket innebär att enhetsintäkten (RASK) är lägre i år jämfört med förra året.

Norwegian genomförde 97,4 procent av de planlagda flygningarna i mars. Trots att bolagets Boeing 737 MAX-plan togs ur trafik påverkades passagerarna i liten grad. Bland annat slogs ett flertal flygningar ihop och drabbade kunder erbjöds alternativ avgångstid för att bli hjälpta på bästa möjliga sätt. Punktligheten i mars var på 80,8 procent.

– Trots att våra Boeing 737 MAX-plan togs ut ur trafik i mars är regulariteten bra och punktligheten ökade med så mycket som 8,5 procentenheter. Norwegians duktiga medarbetare har jobbat dag och natt för att hitta bra lösningar för våra kunder. De som har berörts av ändringar har visat stor förståelse för att situationen är utanför Norwegians kontroll och det vill jag gärna tacka dem för, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

–Vi har en bra dialog med Boeing för att lösa problemen som parkeringen av Boeing 737 MAX orsakar bolaget, fortsätter Kjos.

Kommentarer är stängda.