Annons:

Norwegians sparpaket börjar ge resultat

Norwegian presenterar i dag ett kvartalsresultat präglat av lägre kostnader, ökade intäkter och en betydligt bättre punktlighet. Bolagets enhetskostnader exklusive bränsle minskade med åtta procent jämfört med samma period förra året. Omsättningen var på åtta miljarder NOK, upp 14 procent, enligt ett pressmeddelande. Men ett rörelseresultat på -1.459 miljoner norska kronor för det första kvartalet gör finansmarknaden besviken. Infront Datas snittestimat med fyra respondenter pekade mot -1.371 miljoner.

Norwegian har ändrat strategi från tillväxt till lönsamhet genom en rad åtgärder som bland annat inkluderar ett omfattande besparingsprogram, optimering av linjenätet samt försäljning av flygplan. Bolagets interna sparpaket, #Focus2019, har redan resulterat i besparingar på 467 miljoner NOK under första kvartalet. Norwegian har även säkrat tre miljarder NOK i eget kapital genom en garanterad nyemission. Bolaget är väl positionerat för att attrahera nya kunder, särskilt på långdistans där utvecklingen är starkare än på kortdistans.

Omsättningen för första kvartalet ökade med 14 procent till åtta miljarder NOK, primärt på grund av interkontinental tillväxt och ökad trafik i Norden. Under första kvartalet flög över åtta miljoner passagerare med Norwegian, en ökning med nio procent. Kabinfaktorn var på 81 procent. Bolagets enhetskostnader exklusive bränsle minskade med åtta procent jämfört med första kvartalet 2018. Punktligheten förbättrades betydligt det här kvartalet; från 73 procent förra året till 81,3 procent i år. Norwegian genomförde 98,7 procent av de planlagda flygningarna under första kvartalet, samma regularitet som motsvarande kvartal förra året.

–Vi ser en positiv utveckling på flera områden det här kvartalet trots problemen med 737 MAX-planen. Vi har genomfört ett flertal åtgärder för att förbättra lönsamheten genom att minska kostnaderna och öka omsättningen. Det innebär att vi optimerar basstrukturen och linjenätet för att effektivisera driften samt avyttrar flygplan och senarelägger flygplansleveranser. Det interna sparpaketet kommer också bidra till att öka lönsamheten framöver. Utvecklingen de kommande månaderna ser lovande ut i form av bokningar, säger Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos.

Produktiva möten med Boeing
I mars togs Norwegians 18 Boeing 737 MAX-plan ur drift. För att hjälpa berörda passagerare på bästa möjliga sätt har bolaget slagit ihop flygningar och erbjudit alternativa avgångar på andra Norwegianflygningar. Bolaget fortsätter att jobba för att så få som möjligt ska bli berörda genom att även hyra in ersättningsflyg. Norwegians mål är att genomföra flygningar som planerat.

–Våra duktiga medarbetare har jobbat dag och natt för att hitta bra lösningar för passagerarna. De fortsätter att göra allt de kan för att alla flygningar ska gå som planerat, oavsett hur länge MAX-planen står på marken, forsätter Kjos.

–Vi har haft produktiva möten med Boeing där vi har diskuterat hur vi ska hantera de problem som MAX-planen orsakar Norwegian, säger Kjos.

2 kommentarer

  1. Subscriber User: Rubrik och innehåll går ju inte riktigt ihop... "Norwegians sparpaket börjar ge resultat Omsättningen var på åtta miljarder NOK, upp 14 procent, enligt ett pressmeddelande. Men ett rörelseresultat på -1.459 miljoner norska kronor för det första kvartalet gör finansmarknaden besviken." 3 miljarder i förlust Q4 2018, nyemission i jan om 3 miljarder. Verkar snarare som att man sjunker djupare i DYn. Med den osäkerhet som råder i semesterbranschen dröjer det nog inte allt för länge?
  2. Tibor Barany: Snälla, kan ngn förklara mig hur kan man ha en bra lönsamhet, med 1,3 milliarder i förlust?
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024