Annons:

Premium

Färsk undersökning: Svenskarna prioriterar upplevelser under 2024 

Nästan varannan svensk planerar att lägga mer pengar på upplevelser under 2024 jämfört med 2023, enligt en ny undersökning från Mastercard. 

“Nästan fyra av fem svenskar (76 procent) säger att det oftast eller alltid är värt att spendera pengar på upplevelser”

Enligt Mastercards nya undersökning, som är baserad på svar från över 16 000 konsumenter, kommer både svenskar och internationella besökare att prioritera upplevelser i år. Nästan varannan svensk (47 procent) uppger att de planerat att spendera mer på upplevelser under 2024, jämfört med 2023. 

Trenden känns igen från SCB;s siffror som redovisades av Riksbankens vicedirektör Anna Breman på Grand Travel i februari. Efter pandemin uppskattar vi upplevelser som resor, konserter och restaurangbesök mer och köp av prylar mindre.  

Men jämfört med snittet bland övriga länder (55 procent) är det dock färre svenskar som kommer att prioritera upplevelser i år.

Raja Rajamannar, kommunikationschef på Mastercard, i ett pressmeddelande: ”Det är inte konstigt att européerna prioriterar upplevelser mer än någonsin. Regionen är känd för sitt levande kulturarv, sport-…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024