Färsk undersökning: Svenskarna prioriterar upplevelser under 2024
Nästan varannan svensk planerar att lägga mer pengar på upplevelser under 2024 jämfört med 2023, enligt en ny undersökning från Mastercard.
“Nästan fyra av fem svenskar (76 procent) säger att det oftast eller alltid är värt att spendera pengar på upplevelser”
Enligt Mastercards nya undersökning, som är baserad på svar från över 16 000 konsumenter, kommer både svenskar och internationella besökare att prioritera upplevelser i år. Nästan varannan svensk (47 procent) uppger att de planerat att spendera mer på upplevelser under 2024, jämfört med 2023.
Trenden känns igen från SCB;s siffror som redovisades av Riksbankens vicedirektör Anna Breman på Grand Travel i februari. Efter pandemin uppskattar vi upplevelser som resor, konserter och restaurangbesök mer och köp av prylar mindre.
Men jämfört med snittet bland övriga länder (55 procent) är det dock färre svenskar som kommer att prioritera upplevelser i år.
Raja Rajamannar, kommunikationschef på Mastercard, i ett pressmeddelande: ”Det är inte konstigt att européerna prioriterar upplevelser mer än någonsin. Regionen är känd för sitt levande kulturarv, sport-…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete