Annons:

Premium

En chans för raffinerade boutiquehotell att positionera sig

När allt fler ultralyxiga boenden öppnar uppstår en lucka på marknaden. Här har genomtänkta boutiquehotell möjlighet att med förstklassig service till lägre pris locka nya gäster. Av: Linda Iliste

”Förfinade boutiquehotell kan ta marknadsandelar”

Trenden är tydlig: vi betalar allt mer för hotellrum per natt. De bakomliggande anledningarna är många. Med risk för att låta tjatig, en stor del av dem handlar om släppta reserestriktioner och därmed ökad rörelsefrihet i kombination med sparat kapital att spendera. Sverige är inget undantag. I våras pekade siffror från Stockholms handelskammare på att priset per hotellrum det senaste året i genomsnitt ökat med 14 procent. I Stockholm uppgick ökningen till 24 procent medan uppgången var 9 procent i övriga Sverige.

Sedan dess har även det ultralyxiga resandet ökat globalt. Eftersom ekonomisk oro sällan påverkar den högsta lyxsektorn där det finns stora likvida tillgångar, finns det få tecken på att den närmsta framtiden kommer att se annorlunda ut. 

Snarare tvärtom. Det senaste året, och även under pandemin, har rekordmånga superexklusiva hotell öppnat. Som vänder sig till gäster som inte bekymrar sig om notan, något av en nödvändig förutsättning när en natt kan kosta 35 000 kronor. Tänk till exempel på Aman i New York, Bulgari Hotel i Tokyo samt Raffles at the OWO i London som invigs i slutet av september. 

En oavsiktlig konsekvens som är spännande att notera för branschen i stort, är den lucka som uppstår när så många ultralyxiga hotell öppnar. Ett utrymme där förfinade boutiquehotell kan ta marknadsandelar. 

Inom det här segmentet talas det mycket om vad som på sistone öppnat i Paris. Så som Hôtel Madame Rêve med 82 rum, populära restauranger, barer och Paris till dags dato största takterrass. Genomsnittspriset ligger på 5 800 kronor per natt. 

Eller La Fantaisie i Montmartre där det kostar ungefär 6 700 kronor att sova över. La Fantaisie är svenske inredningsdesignern Martin Brudnizkis första franska hotellprojekt som består av 73 fantasifullt formgivna rum och sviter är inramade av grönskande miljöer. Det finns ett stort fokus på gastronomi och wellness. 

Ett brittiskt typexempel är nyöppnade The Twenty Two intill Grosvenor Square i Londonstadsdelen Mayfair. En edvardiansk egendom som konstnärligt renoverats till intimt hotell och medlemsklubb med 31 rum. Hit lockas kräsna gäster av entréplanets kombination av loungebaren The Living Room och krogen The Restaurant at The Twenty Two. Liksom fläckfri service, i fråga om allt från bubblig hjälpsamhet till dygnet runt-betjäning av rummen. Det är fashionabelt, men vänligt. Finns omsorg om varje liten detalj, men är avslappnat. Prislappen: cirka 5 900 kronor per natt.

Madame Rêve, La Fantaise och The Twenty Two är tre tydliga riktmärken för hotell som vill vända sig till resenärer som har råd och vill spendera pengar på raffinerade upplevelser. Men som inte kan, eller kanske inte vill, boka den nya skolans kostnadskrävande lyxhotell på grund av (ett till synes skenande) kostnadsläge. 

Priset på en natt på ett chict boutiquehotell är inte lågt. Men det är billigare – utan att man för den sakens skull tummar på läge, design, service, materialval samt mat- och dryckesutbud. Med andra ord: kakan kan både ätas och has kvar.