Annons:

Premium

Sommarens stora resetrender – enligt chatbotten Ask Skift

Det sägs att sommaren 2024 kommer att bli en riktig monstersäsong vad gäller resande. Hur analyserar generativ AI allt som rapporteras vara på gång? Resesajten Skift bad sin chatbot om svar.

“Personligt anpassade upplevelser efterfrågas allt mer”

Genom att sammanställa resejournalistisk rapportering har Ask Skift sammanfattat det som följer.

Många resenärer är flexibla vad gäller den kommande säsongens resor. Vid slutet av mars hade så många som 51 procent inte bestämt sig om vare sig destination eller avresedatum.

Möjligheten att fortfarande jobba på distans innebär att digitalt nomadliv, under vilket människor reser medan de jobbar, är en fortsatt växande trend. Det är inte bara populärt bland ensamresenärer utan växer över flera segment. 

Fotograf: Shutterstock

Vidare syns en märkbar ökning av resenärer som söker sociala kontakter på resande fot. Enligt data från Hostelworld reser cirka 66 procent av deras kunder på egen hand för att träffa nya människor att tillbringa tid med.

Personligt anpassade upplevelser efterfrågas allt mer. Många resenärer hyr privata chaufförer och guider för att sätta samman unika turer vilket tyder på ökad efterfrågan på mer oberoende reseupplevelser.

Vad gäller boende är hotell fortfarande det första valet. Men att hyra semesterbostad ökar i popularitet. Direktbokningar, framför allt av hotell och flyg, är en uppåtgående trend. 

En annan trend som tydligt märks är så-kallad ”coolcation”, det vill säga sommarsemester på platser som generellt har kyligare väderlek. Resemagasin som Condé Nast Traveler har bland annat listat trenden som en av de mest avgörande under 2024 eftersom allt fler resenärer vill undvika extrema värmeböljor. Enligt en undersökning av lyxresenätverket Virtuoso vill 75 procent av de tillfrågade resenärerna hitta destinationer med kallare klimat. Vidare uppger 46 procent av Virtuosos reserådgivare att klimatförändringar gör att deras kunder väljer att resa annorlunda än de gjort förr.

Enligt en undersökning av Skyscanner uppger 53 procent av de svarande resenärerna med hemvist i Europa, Mellanöstern och Afrika (regionen EMEA) att de den kommande sommaren kommer att välja resmål i Europa. Det är en 4-procentig ökning jämfört med 2023 som inträffat parallellt med ett 4-procentigt minskat intresse bland EMEA-resenärer att åka till Nordamerika. Vilket Skyscanner tillskriver den starka dollarn, det har helt enkelt blivit dyrare att semestra i exempelvis USA.

Slutligen kommer sommaren att innebära ännu ett lyft för trenden med så-kallade ”destination dupes” – dubbletter av destinationer som inte är lika drabbade av massturism som ”originalet” och ofta även billigare. Tydliga prov på det hittas inom Balkan, där resenärer bland annat väljer Albanien framför Kroatien. 

Ask Skift påpekar också att det är värt att notera att internationell turism förutspås öka med 15 procent under 2024, en ökning motsvarande 2 procent jämfört med rekordåret 2019. Det tyder på en stark återhämtning för resebranschen, totalt sett.