Redan som ung drömde Per Jansson om att arbeta i London – en dröm som blev verklighet 1982, året då han både mötte sin framtida hustru och tog steget från Sydeuropa till Storbritannien. I bagaget hade han flera års erfarenhet av resebranschen, bland annat från Fritidsresor. Drygt fyra decennier senare leder Per Jansson AC Travel Group från ett kontor i Enfield, norra London, med specialisering på skräddarsydda reseprogram för företagsgrupper i hela Storbritannien.
– Vi är en klassisk DMC, ett Destination Management Company. Vår kundbas är i princip helt internationell och vårt fokus ligger på B2B-segmentet så som företagsgrupper och konferensresor. Det vi gör är i stort sett alltid unikt för varje grupp, förklarar Per Jansson, vars svenska bakgrund varit en tillgång i det nya hemlandet.
– Svenskar, och skandinaver generellt, är väl respekterade i Storbritannien. På vissa sätt har det gjort det lättare att etablera sig här.
Det är emellertid Pers breda internationella erfarenhet som framför allt präglat – och stärkt – hans yrkesliv. Yrkesverksamma år i Grekland, Marocko och Cypern har skapat ett perspektiv som varit avgörande för att förstå olika nationaliteters förväntningar. Inte minst i ett multikulturellt affärsklimat som det brittiska.
– Det kan skilja sig avsevärt på hur man bemöter olika nationaliteter och det är definitivt något jag tagit med mig. Om man exempelvis arrangerar ett program i London för ett grekiskt företag, skiljer sig vanligen deras förväntningar och önskemål mycket från, säg, skandinaviska kunders. Det kan sedan ge intressanta synvinklar och idéer att använda sig av till skandinaviska grupper.
För just Skandinavien är nämligen den starkaste marknaden för AC Travel Group.
– Vi börjar även få en del business från Finland. Det är en effekt av att vi medverkat på mässor där, som Travel News Market i Helsingfors, och ett exempel på hur viktiga de här eventen är för att bygga relationer.
Bland samarbetena som lyft företaget finns PLUS DMC Group – en partnergrupp av europeiska DMC:er med nordiskt fokus. Det är ett samarbete som bland annat syns i samlad närvaro på branschmässor i Stockholm, Köpenhamn och Oslo.
Under pandemin stod hela reseindustrin stilla – och AC Travel Group var inget undantag. Men med noggrann kostnadskontroll och beslutsam ledning tog man sig igenom krisen.
– Det var verkligen ett par tuffa år, med noll i intäkt. Storbritannien var i princip helt stängt i två års tid. Men vi hade ”huset i ordning”, fick delvis hjälp av det statliga lönestödet under en period och jag bestämde mig tidigt för att vi skulle lyckas ta oss igenom det.
Med facit i hand är en av de största lärdomarna att kunna arbeta på distans och i hybridformat. En annan att pandemin – trots inledande rädsla för att de fysiska resebyråerna helt skulle försvinna – på många sätt stärkte vikten av personligt kundstöd.
– Inte minst vid gruppresor vänder sig många till byråer för praktisk hjälp och traditionell service. Det kan ha något med tryggheten att göra, att kunna planlägga med en fysisk person.
Att AC Travel Group inte är någon digital resebyrå betyder däremot inte att man ignorerar modernisering. Per påpekar att det framför allt handlar om att balansera det traditionella hantverket med nya verktyg. AI har tagit ”hisnande fart”.
– Vi jobbar mycket med intern mjukvara, men i grunden är vårt arbete personligt. Hos oss följer en projektchef en grupp hela vägen, från första kontakt till stunden de reser hem. Inom vår niche av resebranschen är ”word of mouth” och gott rykte oerhört viktigt. Varje grupp, liten som stor, är den viktigaste – och vi värnar om att våra kunder verkligen känner ett genuint förtroende för oss. Det ger fina ringar på vattnet och en stabil tillväxt.
I ett landskap där resor blir alltmer upplevelseorienterade, märks också att förväntningarna förändras. Per beskriver ett arbete som kräver konstant nyfikenhet och lyhördhet. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om nya produkter, aktiviteter, hotell och krogar.
– Det finns en konstant vilja att prova något nytt. Därför jobbar vi hela tiden med att ta fram nya program, lansera nya platser och produkter – från vindistrikten i södra England där mousserande i världsklass numera produceras till olika platser i Skottland med suveräna anläggningar, destillerier och slott.
Efter 43 år märks det tydligt: Per brinner fortfarande för Storbritannien. Det är inte bara en destination. Det är hans hem.
– Ja, det är ett fantastiskt land, eller snarare länder. Det är organiserat men avslappnat, ett mellanting mellan Nord- och Sydeuropa. Här finns natur, historia och en mångfacetterad kultur. London är alltid i rörelse.
AC Travel Group arbetar även aktivt med att stötta nästa generations reseskapare. De har kontakt med svenska turismhögskolor så som TEC och samarbetar med UK Inbound, den brittiska branschorganisationen för inkommande turism.
– Vi är med på ett hörn och försöker uppmuntra de studerande att satsa på en karriär i vår fantastiska resevärld. Mitt råd till någon som funderar på att bygga upp en liknande verksamhet, är att inte ge upp! Inget sker över en natt.