Annons:

Premium "Vi vill bidra till sysselsättning på ön och samarbetar med många lokala aktörer, från producenter och hantverkare till ribbåtsturer och skaldjursleverantörer. Det gör upplevelsen mer genuin för gästerna och stärker det lokala samhället", säger Ida Lager.

”Vi har bara börjat” – Ida Lager driver fram Dyröns nya helårspuls

Med Åstols Rökeri som grund har far och dotter Joakim och Ida Lager tagit sig an ett nytt projekt i Bohusläns skärgård. På Dyrön vill de skapa mer än ett sommarvärdshus – ambitionen är en levande helårsdestination där mat, musik och möten samsas under samma tak.

Dyröns Värdshus är ett nytt tillskott i Bohusläns skärgård – en satsning som snabbt fått fäste och ett gott rykte. Bakom verksamheten står Ida och Joakim Lager, far och dotter, som sedan tidigare driver välkända Åstols Rökeri. Halvvägs genom den första säsongen berättar Ida för Travel News att värdshuset ska bidra med något nytt, men med den personliga känsla deras varumärke blivit så känt för.

– Vi har jobbat för att det ska kännas som en levande och inbjudande plats. Där gästerna möts av en varm och genuin stämning, oavsett om de kommer för en spontanlunch, en konsert eller en konferens, säger hon. 

Själva idén växte snabbt fram efter att Joakim, som redan jonglerade flera projekt, fick frågan om att öppna en restaurang på ön. 

– Pappa insåg att det behövde vara ett samarbete, och ringde och frågade om jag ville vara med. Mitt första svar var nej, men efter tio sekunder ringde jag tillbaka och sa ”vi kör”. Det var något med Dyrön som kändes helt rätt. Jag såg direkt framför mig vad det skulle kunna bli. 

Erfarenheterna från Åstols Rökeri har gett dem både styrka och struktur inför en ny satsning. Liksom en tydlig förståelse för tempot som krävs. 

– Sommarperioden är extremt kort och intensiv, sex till åtta veckor, och förväntningarna är höga. Varje gäst är på semester och vill få en upplevelse som är bättre än bra. Planering, tid och ett starkt team är helt avgörande, säger Ida. 

Inför invigningen byggdes det gamla värdshuset om. En ny bar, ny stor uteservering och ny scen för livemusik har gett stället en tydligare profil som mötesplats. Även en ny meny har tagits fram. Till höst- och vintersäsongen har man byggt en öppen spis och använt byggvirke från ön till en rustik inomhusbar. Men det är inte bara en tilldragande atmosfär för gästerna som är avgörande – lika viktigt är värn om personalen. Enligt Ida är arbetsplatskulturen nyckeln till att behålla arbetsstyrkan i en konkurrensutsatt bransch.

– Vi skapar en miljö där alla känner sig sedda och delaktiga. Många av våra medarbetare är unga och lär sig mycket, men det ska kännas som mer än bara ett jobb. Vi vill att de ska trivas och gärna komma tillbaka år efter år. 

Hållbarhet är en annan grundläggande komponent, både miljömässigt och socialt. Menyn är säsongsbaserad och bygger till stor del på lokala råvaror. Matsvinnet hålls nere, och både el- och vattenförbrukning ses över löpande. Man är mån om det lokala näringslivet.

– Vi vill bidra till sysselsättning på ön och samarbetar med många lokala aktörer, från producenter och hantverkare till ribbåtsturer och skaldjursleverantörer. Det gör upplevelsen mer genuin för gästerna och stärker det lokala samhället, säger Ida.

Centralt i affärsmodellen är paketerade helhetsupplevelser. Det ska vara enkelt för gäster att boka boende, restaurang, musik och aktiviteter som en helhet. 

– Efterfrågan finns redan, och vi skräddarsyr många paket. Snart lanserar vi färdiga bokningspaket online för att göra det ännu smidigare.

När säsongen inom kort går mot sitt slut innebär det inte vila. Målet är att etablera en verksamhet som lever året om. Ida berättar att de bland annat vill satsa mer på temakvällar.  

– Som vår spanska afton med musik och matlagning framför gästerna. Konferenser, bröllop och kick-offer ska också bli en mer självklar del av vår verksamhet. Målet är att Dyröns Värdshus ska vara en levande mötesplats vid havet, året runt. Vi har bara börjat! säger Ida.

Joakim Lager. Foto: Privat

svenska-resebolaget-logo
Gruppreseproducent – Svenska Resebolaget
Sista ansökningsdag:
15 augusti 2025
visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025