Annons:

Premium

Affärsresandet ser en Brexiteffekt

Affärsresandet ökar 2018, men efterfrågan på London som resmål minskar. ”Vi ser för första gången en tydlig Brexiteffekt”, säger Jan Borg, vice vd på Resegeometri, som ligger bakom undersökningen.

Det är Resegeometris prognos för affärsresandet 2018, ”Business Travel Nordic 2018”, som visar att de nordiska företagen drar i handbromsen när det gäller resor till London. Den engelska huvudstaden ligger visserligen fortfarande i topp men resandet dit kommer att minska jämfört med tidigare år. I undersökningen svarar 18 procent av företagen att London kommer att vara deras största destinationen 2018, att jämföra med 21 procent 2017. I stället ökar affärsresandet till Frankfurt och Bryssel.

– Nu ser vi för första gången en tydlig Brexiteffekt när det gäller de nordiska företagens affärsresande, säger Jan Borg, vice vd på Resegeometri, som ligger bakom undersökningen.

Undersökningen visar vidare att de nordiska företagens sammanlagda resebudget ökar med 2,6 procent under 2018, jämfört med en ökning på 2,7 procent 2017. Danmark och Finland svarar för de största ökningarna 2018 med +2,8 procent vardera. I Finlands fall är detta en lika stor procentuell ökning som inför 2017, medan Danmark lyfter från 2,64 procent 2017.

De svenska företagen förväntas öka sin resebudget med 2,71 procent 2018, att jämföra med 2,75 procent 2017. Försiktigast är företagen i Norge där resebudgeten spås öka med 2,38 procent, att jämföra med en ökning på 2,63 procent 2017.

Norge kan dock trösta sig med att oljeindustrin tycks återhämta sig nästa år, i alla fall sett till sektorns resebudget som ökar med 3,67 procent enligt Resegeometris prognos. Inför 2017 var motsvarande siffra +1,40 procent.

– Vi ser en extrem uppryckning för oljeindustrin 2018, och det brukar dra med sig andra sektorer, säger Jan Borg.

Det är dock IT-branschen som förväntas öka sin resebudget mest under 2018, +4,4 procent.

De nordiska företagen förväntar sig endast måttliga prisökningar nästa år. Mest räknar man med att hotell- och flygpriserna ska öka – +2,0 respektive 1,7 procent.

Undersökningen genomfördes mellan 1 september och 2 oktober i Sverige, Norge, Danmark och Finland. 2 229 respondenter deltog.

 

 

 

 

 

 

Här hittar du hela rapporten.