Annons:

Premium

Airbnb svagare i Europa men starkare i Nordamerika under pandemin

Airbnb breddar sin affär med fler boenden. Bookings gör det genom att sälja fler flygresor och aktiviteter på besöksmålet. Det konstaterar resesajten Skift som tittat närmare på bolagens årsrapporter till amerikanska myndigheter. Text: Janne Sundling

”Ungefär hälften av Airbnbs totala intäkter var baserade i USA 2021 jämfört med 37 procent 2019”

Medan Airbnb till stor del fokuserade på sin kärnverksamhet 2021, utökade rivalen Booking Holdings sin produktportfölj inom flyg och turer och aktiviteter. Airbnb satsade stor på marknadsföring under 2021 om ökade antalet boenden till över sex miljoner. Och de konstaterar: ”i stort sett alla våra intäkter kommer från vistelser som bokats på vår plattform.”

Airbnb var tydligt fokuserad på sin kärnprodukt under hela året, men det var inte samma sak på Booking Holdings.

Booking.com ägarbolag Booking Holding hade en svagare utveckling i antal boenden men satsar i stället på utveckling av att sälja flygresor och aktiviteter.

”Booking.com utökade sitt flygerbjudande till 34 marknader under 2021”

Booking.com utökade sitt flygerbjudande till 34 marknader under 2021, efter att ha officiellt lanserat flygningar under tredje kvartalet 2020. De förvärvar också eTraveli Group för att stärka sitt flygutbud. 

Samtidigt växer utbudet av turer och aktiviteter till 840 städer 2021 och med lokala resetjänster på 1 450 flygplatser.

Både bolagen krympte omkring 25 procent av sin personal 2020 på grund av pandemin, men 2021 utökade Airbnb med 535 anställda, till 6 132 anställda. Booking låg kvar på antalet anställda under 2021 men hade trots det 20 300 anställda.

Skift noterar att 48 procent av Bookings anställda finns i Europa, 32 procent i Asien-Stillahavsområdet och 18 procent i Nordamerika.

Airbnb har blivit ett mycket mer USA-fokuserat företag när det gäller generering av intäkter under de senaste två åren med pandemin. Ungefär hälften av Airbnbs totala intäkter var baserade i USA 2021 jämfört med 37 procent 2019.

Om du beräknar varje företags intäkter per anställd 2021, så var Airbnbs mycket högre än Bookings — 977 000 dollar för Airbnb mot 542 000 dollar vid Booking.

Den jämförelsen kan dock vara orättvis – den tar till exempel inte hänsyn till outsourcade verksamhet, skriver Skift. 

Airbnbs intäkter

Bokningsvolym Andel av vinst

Nordamerika 38 % 54 %

Europa 39% 32 %

Latinamerika 13 % 7 %

Asien Pacific 10 % 7 %

Källa: Skift, rapport till U.S. Securities and Exchange Commission. Booking har inte lämnat motsvarande uppgifter om fördelningen mellan världsdelarna.