Annons:

Premium

Analys: Fyra nya marknadsföringstrender inom turism 2024

Den globala turistindustrin varit fullt fokuserad på pandemiåterhämtning. Nu svänger pendeln, och nya möjligheter – och utmaningar – blir tydliga. I den färska rapporten State of Destination Marketing 2024 utmärker sig fyra trender som marknadsförare av resmål nu står inför. Av: Linda Iliste

Rapporten är författad av brittiska Sojern. En ledande plattform för resemarknadsföring som specialbyggts i syfte att hjälpa marknadsförare möta de unika utmaningar de ställs inför i saluförandet av destinationer.

Till grund ligger en undersökning som drygt 300 marknadsförare specialiserade på resmål har deltagit i. Rapporten i sig fokuserar visserligen på Europa och Nordamerika. Men respondenter från Central- och Sydamerika, Afrika, Mellanöstern, Asien och Oceanien har också medverkat för att bidra med kritiska insikter ur ett globalt perspektiv. 

De efterföljande effekterna av pandemin går fortfarande att urskilja. Men i rapporten blir det tydligt, att nya utmaningar nu tar över allt mer. De är framför allt relaterade till klimatförändringar, ekonomisk oro och politisk instabilitet. 

För att möta utmaningarna bör turistorganisationer, vilka arbetar med marknadsföring av destinationer, oavsett om de är statliga som kommersiella, bli mer målstyrda och trendkänsliga. Så att de, när utmaningarna väl slår till, befinner sig i ett starkt utgångsläge för att möta dem utan omsvep. 

Det här är fyra nya trender ur State of Destination Marketing 2024-rapporten, för destinationsmarknadsförare att hålla särskild koll på 

1 – Fokusera på hållbar turistpraxis

Exempel på det är att utveckla så-kallad regenerativ turistverksamhet, att se över och minska sitt klimatavtryck och allmänna påverkan på miljön, samt främja sociala, ekonomiska och kulturella hållbarhetsinitiativ. 

2 – Bygg upp motståndskraften

De turistorganisationer som redan nu utvecklar målstyrda strategier med tydliga avsikter har större chans att bli ledande. Sådana strategier mildrar hur mycket gungning som kriser, katastrofer, osäkerhet och instabilitet kan orsaka.

3 – Prioritera mångfald, rättvisa och inkludering (DEI)

Att både representera och prioritera mångfalden av grupper som lever inom destinationen – liksom dem man vill nå i sin marknadsföring för att omvandlas till besökare – är avgörande för framgång. Destinationer som vill bli ledande behöver återspegla att alla är välkomna. 

4 – Investera i AI

Investering i en framtidsteknik som AI kräver ett öppet sinne, nyfikenhet och vilja att experimentera. Om det görs på rätt sätt kan AI, förutom att stärka konkurrensfördelar, också förbättra marknadsföringsstrategier och -taktiker. Helt enkelt eftersom AI kan analysera ett överflöd av data och information på mer effektiva sätt. 

Det hjälper i sin tur turistorganisationer att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna vilket skapar utrymme för att vässa strategiskt beslutsfattande och förbättra implementeringen av nya kampanjer. 

Genom att ta hjälp av AI kan system och processer rationaliseras – så att marknadsförare i stället kan fokusera på att bygga mänskliga kontakter och relationer. En för evigt central del av turismen, eftersom dess kärna handlar om att bygga broar. 

Om rapporten State of Destination Marketing 2024

Det är första gången som Sojern producerar rapporten State of Destination Marketing. 

Undersökningen som analysen bygger på är genomförd av det globala nätverket Digital Tourism Think Tank, och beställd av Sojern, med stöd av Brand USA, Destination Canada och paraplyorganisationen European Travel Commission. 

Underlaget samlades in mellan april och september 2023, och har även inkluderat expertanalyser samt fallstudier inom de områden man fokuserat på. 

Källor: State of Destination Marketing 2024, Skift, TTG, Hospitality Today