Annons:

Äntligen premiär för Travel News Premium

Under flera månader har Travel News utvecklat sin nya premiumtjänst tillsammans kunskapsföretaget Recuro. Nu är det äntligen premiär.  - Det är ett stort steg Travel News över 35 åriga historia, säger vd Nils Norberg. 

Travel News premium är en tjänst för människor som arbetar professionellt i reseindustrin. Målet är att producera affärsjournalistik som fungerar som beslutsunderlag vid små och stora beslut i resebranschen. De närmaste dagarna kommer vi att publicera våra traditionella genomgångar av resebyråbranschen, researrangörsbranschen och hotellbranschen. Vår journalist och researcher Leif Holmkvist har gått igenom bokslut i hundratals bolag i varje kategori och listar de största. Men också de som tjänar mest per anställd, har högst vinst och bäst marginal. Vi har också tagit redan på vad de som tjänar mest i reseindustrin och kommer att presentera deras löner inom kort. Ett gäng djupintervjuer är också på ingång bland annat med storsatsande Rolfs Flyg & Buss vd Emanuel Karlsson och finansmannen Per G. Braathen, ägare av BRA flyg och styrelseordförande i Nordens största hotellbolag Scandic.  

– Målet är att varje vecka producera exklusiva intervjuer och analyser som du inte hittar någon annanstans, säger Nils Norberg, vd på Travel News.

Arbetet med premium-tjänsten är ett samarbete mellan Travel News och kunskapsföretaget Recuro.

– Travel News har precis rätt förutsättningarna för att bygga en framgångsrik digital prenumerationsaffär: starkt varumärke, en tydlig målgrupp och kvalitativt innehåll. Vi ser fram emot att hjälpa dem att nå sina mål, säger Jonas Åström VD på Recuro. 

Det är inte första gången Travel News utvecklar sin produkt. Tidningen föddes 1985 och har gått från att vara ett månadsmagasin till alla som arbetar på en resebyrå till att idag vara en nyhetssajt som uppdateras många gånger per dygn. Under åren har Travel News utvecklat produkter som Grand Travel Award, Travel News Studio och Travel News Market. I våras inledde vi en utökad bevakning av turism i Sverige.   

De senaste åren har Travel News sajt fått många nya besökare. Under den dramatiska corona-våren 2020 var vi upp på 150 000 unika besökare i månaden. Nu har siffrorna stabiliserats på 75 000 unika i månaden. En fördubbling jämfört med för tre år sedan. 

Varje morgon klockan 8 skickar Travel News ut ett nyhetsbrev till drygt 10 000 personer i reseindustrin. En kvalitativ undersökning med över 700 svar säger att 55 procent av läsarna är arbetsledare och 59 procent har budgetansvar. Travel News vill ge dessa läsare bättre beslutsunderlag i form av analyser, unik data och långläsning. Det vanliga nyhetsflödet kommer även i fortsättning att vara utan kostnad, men premiumtjänsten kommer att kosta 2995 kronor om året. 

– Vi kommer att flera gånger i veckan att ha unika intervjuer, genomgångar och analyser som du inte hittar någon annanstans, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling. Vår senaste stora läsarundersökning visar tydligt att många efterfrågar detta. 

– Vi kommer att inleda med att presentera resebyrå-, researrangör- och hotelltoppen. Det är 2019 års siffror som vi fortfarande tycker är relevanta för beskrivning av läget före corona. Det är till dessa som industrin måste återvända under 2021 när vaccinet åter skapar förutsättningar för normal business.   

Nästa vecka kommer resebyråtoppen i premium.

Har du tips på vad Travel News Premium ska innehålla? Mejla oss.  

13 kommentarer

  1. Benedikt Kristinsson: Vi på mitt företag har varit prenumeranter i säkert 20 år. Krönikorna är bra. Annars tycker jag att kvalitén inte är på den nivå man kunde önska sig. Det mesta har inslag av press releaser. Det är nästan inga analyser. Flyganalyser är det enda jag kan komma på. Kvalitetsjournalism kostar pengar och det är väldigt svårt att gå runt på reklamintäkter. Det finns många heta ämnen som är viktiga att skriva om. Resegarantier, kortinlösen företag, paketreselagen, etc, etc. Til sist vill jag bara säga att det blivit bättre på sistone. En bra tidning för resebranschen behövs.
    • Travel News: Travel News Premium är vårt sätt att höja nivån. Det ska bli fler analyser framöver. Vi är bara i början på en resa. Vi sitter just nu i flygbussen ut till flygplatsen. Kul om du vill hänga med oss i 20 år till.
  2. John Doe: Sverige är för liten marknad för att driva Travelnews när resebranchen blivit globaliserad. Resmässan i Göteborg blev nedlagt pga det fanns inte tillräckligt med underlag. Varför då? Det är företag utanför Sverige gränser som tagit marknadsandelar från inhemska reseföretag - både online och fysiska butiker. Specialiserade reseföretag konkurrerat ut "all-round reseföretag" som är "helt okej" på lite av varje reserelaterat. Dock räcker det inte som reseföretag att vara "helt okej" i globaliserad konkurrens. Man måste som rese-relaterat företag vara BÄST på sin specialiserading. Lite samma med sak Travelnews - Travelnews är "helt okej". Men det räcker inte med att vara "helt-okej".
    • Travel News: Klart att det inte räcker att vara helt okej. Travel News ska bli mycket bättre och Premium idag är det första steget på denna resa. Du och alla andra läsare får gärna komma med tips om vad vi ska skriva om.
  3. Gösta: Frågan är vad Travel News ska innehålla nu när kvaliteten ska ligga i Premium?
    • Travel News: Snabba nyhetstelegram och då och då pressmeddelande som är relevanta för reseindustrin. Läser du premium får du fördjupning och analys.
  4. Krister: Väldigt bra fråga! PREMIUM blir en C-class och vi andra får sitta bakom skynket... Men vi vet ju att merparten av "de där framme" inte betalar själva... Ändå behandlas de som de gjorde det. Jag vet inte hur man skall finansiera en media produkt 2021 men vi går i rask takt mot en värld där information blir en produkt i sig.
  5. Hans E: Det första ni gjorde var att låsa äldre och tidigare inlägg och releaser el. det ni kallar artiklar, ha ha! Det blir ju nästan larvigt. Jag gillar er på TN och ni har verkligen höjt er något under senaste år, men detta tror jag inte alls på. För en privatperson är det alldeles för dyr prenumeration att köpa er Premium och visst att era tilltänkta kunder till 97% branschföretagen, så är detta svårmotiverat just nu i dessa extrema 0-utgifts tider. När ex. en säljagent på Egencia får tejpa sitt trasiga headset 10 ggr innan nytt inköp ens kommer på tanke. Detta blir tufft.
  6. Travelman: Läsare av TN sen 80-talet & fyller alltid sitt syfte & uppdaterad. Denna produkt skulle lanserata tidigare. Resebranschen personal & ägare till resebolagen har inte alls råd med detta nu. Noll eller få intäkter & flera har redan gett upp eller konkursat tyvärr. De bolagen jag är inblandad i kan inte betala nåt extra nu. En gammal reseindustri raseras & en ny skapas & formas men hur lång tid...
  7. Katarina: Efter ett år med näst intill utan intäkter så kommer inte denna nya lansering av TN lägligt, varken för företagen eller uppsagda privatpersoner i resebranschen som vill vara kvar i ert reseforum. Att ta betalt för en papperstidning 2021 är försvarbart men inte 299 + moms/mån för en digital prenumeration av TN, jämfört med DI som kostar samma eller mindre är orimligt! Sätt ett rimligt pris så får ni fler prenumeranter.
  8. Lars J: Efter tio månader utan intäkter så har vi skalat bort alla kostnader som inte är absolut nödvändiga. Tyvärr blir TN Premium en lyxprodukt som vi inte kan unna oss det närmsta året. Jag förstår att god journalistik kostar pengar, men för många resebyråer handlar 2021 om överlevnad.
  9. Gunvor: Jag kommer bara köpa premium om mingelbilderna låsta.
  10. Pingback: Mediesverige Vecka 5-2021 – Recuro
På nytt jobb