Travel News premium är en tjänst för människor som arbetar professionellt i reseindustrin. Målet är att producera affärsjournalistik som fungerar som beslutsunderlag vid små och stora beslut i resebranschen. De närmaste dagarna kommer vi att publicera våra traditionella genomgångar av resebyråbranschen, researrangörsbranschen och hotellbranschen. Vår journalist och researcher Leif Holmkvist har gått igenom bokslut i hundratals bolag i varje kategori och listar de största. Men också de som tjänar mest per anställd, har högst vinst och bäst marginal. Vi har också tagit redan på vad de som tjänar mest i reseindustrin och kommer att presentera deras löner inom kort. Ett gäng djupintervjuer är också på ingång bland annat med storsatsande Rolfs Flyg & Buss vd Emanuel Karlsson och finansmannen Per G. Braathen, ägare av BRA flyg och styrelseordförande i Nordens största hotellbolag Scandic.
– Målet är att varje vecka producera exklusiva intervjuer och analyser som du inte hittar någon annanstans, säger Nils Norberg, vd på Travel News.
Arbetet med premium-tjänsten är ett samarbete mellan Travel News och kunskapsföretaget Recuro.
– Travel News har precis rätt förutsättningarna för att bygga en framgångsrik digital prenumerationsaffär: starkt varumärke, en tydlig målgrupp och kvalitativt innehåll. Vi ser fram emot att hjälpa dem att nå sina mål, säger Jonas Åström VD på Recuro.
Det är inte första gången Travel News utvecklar sin produkt. Tidningen föddes 1985 och har gått från att vara ett månadsmagasin till alla som arbetar på en resebyrå till att idag vara en nyhetssajt som uppdateras många gånger per dygn. Under åren har Travel News utvecklat produkter som Grand Travel Award, Travel News Studio och Travel News Market. I våras inledde vi en utökad bevakning av turism i Sverige.
De senaste åren har Travel News sajt fått många nya besökare. Under den dramatiska corona-våren 2020 var vi upp på 150 000 unika besökare i månaden. Nu har siffrorna stabiliserats på 75 000 unika i månaden. En fördubbling jämfört med för tre år sedan.
Varje morgon klockan 8 skickar Travel News ut ett nyhetsbrev till drygt 10 000 personer i reseindustrin. En kvalitativ undersökning med över 700 svar säger att 55 procent av läsarna är arbetsledare och 59 procent har budgetansvar. Travel News vill ge dessa läsare bättre beslutsunderlag i form av analyser, unik data och långläsning. Det vanliga nyhetsflödet kommer även i fortsättning att vara utan kostnad, men premiumtjänsten kommer att kosta 2995 kronor om året.
– Vi kommer att flera gånger i veckan att ha unika intervjuer, genomgångar och analyser som du inte hittar någon annanstans, säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling. Vår senaste stora läsarundersökning visar tydligt att många efterfrågar detta.
– Vi kommer att inleda med att presentera resebyrå-, researrangör- och hotelltoppen. Det är 2019 års siffror som vi fortfarande tycker är relevanta för beskrivning av läget före corona. Det är till dessa som industrin måste återvända under 2021 när vaccinet åter skapar förutsättningar för normal business.
Har du tips på vad Travel News Premium ska innehålla? Mejla oss.
13 kommentarer