Det nya inflygningskonceptet möjliggör att flygplatsen kan ha fler landningar per timme och att utsläppen minskar, både för de flygplan som flyger en kortare, kurvad inflygning och för de som flyger den vanliga inflygningen. Detta eftersom det blir färre flyg som behöver flyga in till landningsbanan, vilket minskar kön till den banan. För att kunna flyga kurvade inflygningar krävs att flygbolagen har ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.
– Luftfartsverkets modernisering av luftrummet visar hur flygtrafikledning kan bidra till att minska flygets miljöpåverkan. Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, Direktör Operations, på Luftfartsverket.
–Vårt mål är att minska utsläppen med 45 procent till 2030 och då är effektivare flygningar som det här en av de viktigaste åtgärderna som vi fokuserar på tillsammans med ökad inblandning av förnybara flygbränslen och infasning av nya flygplan, säger Charlotte Holmbergh, Country Director Corporate Affairs på Norwegian.
– SAS välkomnar alla initiativ som bidrar till att minska bränsleförbrukning, buller och utsläpp. Införandet av det nya inflygningskonceptet är ett steg i rätt riktning mot ett mer effektivt och mer hållbart luftrum kring Arlanda, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, Head of External Communication & PR på SAS.
Fakta:
Tekniken för kurvade inflygningar kräver särskild utrustning i flygplanen, särskilt utbildade piloter och särskilt tillstånd från Transportstyrelsen, Swedavias tillsynsmyndighet.