Annons:

Det är dags att ta farväl

Det har varit så jäkla kul att bevaka en sådan rolig, innovativ och dynamisk bransch. Men nu när min relation till Travel News nått tonåren är det faktiskt dags att släppa taget.

Jag bläddrar genom gamla nummer av Travel News och blir tårögd av nostalgi. Kolla, vi hade en spritt språngande naken Stephan Ekbergh på omslaget – med endast en stor dator framför de ädlare delarna. En ung Per G Braathen på Always utan minsta grått i håret. En höggravid Eivor Andersson på Ving tillsammans med nyblivna tvillingmamman Annika Heinmetz.

Jag kan nästan inte sluta läsa. Det är som en annan värld och ändå inte. Det är början på 2000-talet när onlineresebyråer är haussade utan att knappt sälja en resa och i Uppsala har en affärsresebyråsnubbe som heter Ralph Axelson startat ett sådant där litet internetbolag. Ryanair är bara en kaxig uppstickare som SAS vd Jörgen Lindegaard lättvindigt avfärdar och ingen har en aning om vem Björn Kjos på Norwegian är.

Samtidigt är mycket sig likt. Inte minst tack vare alla dessa profiler från Travel News-omslagen som fortfarande verkar och är med och utvecklar resebranschen.

Varför djupdyker jag i minnenas allé? Därför att detta blir min sista ledare som chefredaktör på Travel News. För efter elva år som chefredaktör, och totalt 15 år på Travel News, har jag bestämt mig för att tiden är mogen att göra något nytt.

Travel News har varit min baby i alla dessa år. När resebranschchefer gnällt och kritiserat för att vi skrivit för dem misshagliga saker har jag försvarat tidningen som en mamma skyddar sitt barn mot en elak omvärld. Jag har pushat tidningen in på nya digitala vägar och har varit sprickfärdig av stolthet när vi gång på gång lyckats samla hela resebranschens toppgarnityr på Grand Travel Award och TN Studior. Men nu när min relation till Travel News nått tonåren är det faktiskt dags att släppa taget.

Det är ett beslut jag fattat under stor vånda. För det har varit så jäkla kul att bevaka en sådan rolig, innovativ och dynamisk bransch. Jag har fått följa hur den digitala utvecklingen transformerat hela industrin och på nära håll fått se hur en del reseföretag gått under till följd av att de inte förstått kraften i förändringen. Men de goda exemplen är ännu fler. Till exempel charterbolagen som framgångsrikt lyckats driva sin försäljning online, den lilla startupen Seat24 som numera är Nordens största resebyrå och rese­företagen som krigat sig igenom sars- och finanskriser för att sedan stå på stadiga ben.

Mest kommer jag att sakna alla ni fantastiska människor som är reseindustrin. Men vem vet, våra vägar kanske möts igen, det sägs ju vara svårt att klippa banden när man en gång hamnat i branschen. Så jag torkar mina avskedstårar och säger: På återseende!

Läs även: Daniel Hirsch tar över efter Katarina Myrberg

Kommentarer är stängda.