“Ledningen har därför tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning och måste tyvärr meddela att Detur tvingas begära sig själva i konkurs”
Så här skriver bolaget i ett långt pressmeddelande:
“Detur togs över av nya ägare i slutet av 2020 med visionen att säkerställa en ljus framtid för företaget och dess anställda. Arbetet med att effektivisera verksamheten och modernisera organisationen tog omedelbart vid, och när det stopp som pandemins restriktioner lagt på resandet upphörde, kunde företaget återuppta verksamheten och återigen leverera prisvärda och kvalitativa solresor.
Vägen tillbaka för resebranschen visade sig dock längre och svårare än vad som förutsätts. Marknaden för solresor återhämtar sig inte så som tidigare bedömts. Skuggan efter pandemin har inte riktigt släppt, kriget i Ukraina har påverkat reslusten och det har varit färre som velat, eller kunnat, resa. Det har gjort kundunderlaget tunnare och samtidigt drivit marknadspriserna för resor till en låg nivå, även under högsäsong. De operativa kostnaderna med ökande och svårbedömda kostnader för flygbränsle fortsatte till sist bolaget i en sådan position att en förändring av verksamheten var nödvändig och nytt kapital krävdes för att säkerställa en långsiktig och hållbar verksamhet.
Därför fattades beslutet att pausa resorna för resten av 2022, genomföra organisatoriska förändringar och tillföra nytt kapital, alternativt ta in nya ägare med de förutsättningar som krävdes, och återta verksamheten under 2023. Tyvärr så beslutade företag bakom betal- och kreditkort att hålla inne utbetalningarna och då betalningarna till majoriteten bestått av betalningar via just den typen av betalmedel, har likviditetssituation blivit akut och det andrum som krävts för de åtgärder som planerats för att säkerställa överlevnaden har eroderats.

Ledningen har därför tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning och måste tyvärr meddela att Detur tvingas begära sig själva i konkurs.
För de resenärer som får och har fått sina resor inställda, kan återbetalning av inbetalt belopp, om de betalat med betal – eller kreditkort, göras genom att bestrida beloppet hos utfärdande bank, vilket brukar vara en kortare väg med snabbast handläggningstid.
De kan också begära återbetalning från resegarantin via Kammarkollegiet eller genom att ställa sina krav till konkursförvaltaren och invänta deras process och handläggningstid, som vanligen är längre. Kammarkollegiet anger idag på sin hemsida att de ”har en hög arbetsbelastning och handläggningstiden är därför längre än normalt, i dagsläget ca 4–6 månader.”
Att tvingas fatta detta beslut har varit tungt och svårt och vi beklagar verkligen de besvär som detta innebär. Inte bara för de kunder som bokat in sig på en efterlängtad solresa, utan även all vår personal som har jobbat så hårt för Detur och som nu går en oviss framtid till mötes. Detur”
En kommentar